Bronnen factsheet rekenen-wiskunde
Voor de factsheet basisvaardigheden rekenen-wiskunde (versie augustus 2024) hebben we gebruik gemaakt van onderstaande bronnen.
Op het Platform Basisvaardigheden van SLO vind je bij aan de slag concrete handreikingen om de basisvaardigheden rekenen-wiskunde van leerlingen in het basisonderwijs, speciaal onderwijs en voortgezet onderwijs te versterken.
Doelgroep: Basisonderwijs
- 92% van de leerlingen behaalt eind groep 8 het fundamentele niveau 1F, 45,9% haalt ook het streefniveau 1S.
Bron: Inspectie van het Onderwijs (2024). Peil.Taal en rekenen Einde basisonderwijs en speciaal (basis)onderwijs 2022-2023. Inspectie van het Onderwijs. p. 20.
N.B. De resultaten van de doorstroomtoetsen van 2024 zijn nog niet bekend, deze worden na de zomervakantie verwacht.
Bron: Beoordeling leerresultaten primair onderwijs schooljaar 2023-2024 | Onderwijsresultaten in het primair onderwijs | Inspectie van het onderwijs (onderwijsinspectie.nl). Geraadpleegd 2 juli 2024.
N.B. De PO-Raad ontwikkelde in samenwerking met de Inspectie van het Onderwijs en SPO Utrecht een handreiking om je eigen ambitieuze en realistische schoolnormen te bepalen.
- Ten opzichte van 2022 halen meer leerlingen het 1S-niveau. Het aantal leerlingen dat onder 1F scoort (7,4%) is gelijk gebleven.
Bron: Inspectie van het Onderwijs (2024). Peil.Taal en rekenen Einde basisonderwijs en speciaal (basis)onderwijs 2022-2023. Inspectie van het Onderwijs. p. 20.
Bron: Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (2023). Monitor Basisvaardigheden 2023 Funderend Onderwijs. Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. p. 29.
- De rekenscores van leerlingen eind groep 6 zijn licht, maar wel significant gestegen. Ook scoren meer leerlingen op het geavanceerde niveau.
Bron: Meelissen, M., Hamhuis, E., & Weijn, L. (2020). Leerlingprestaties in de exacte vakken in groep 6 van het basisonderwijs: resultaten TIMSS-2019. Universiteit Twente. p. 25 & p. 29.
In 2019 haalt 7% het geavanceerde (=het hoogste) TIMSS-niveau voor rekenen. Ten opzichte van 2011 (5%) en 2015 (4%) is dit een significante toename en gelijk aan het percentage van TIMSS-2007.
- Nederlandse leerlingen in groep 6 scoren hoger dan het internationale gemiddelde. Nederland heeft vooral weinig zwakke rekenaars: 98% van de leerlingen haalt minimaal het basisniveau.
Bron: Meelissen, M., Hamhuis, E., & Weijn, L. (2020). Leerlingprestaties in de exacte vakken in groep 6 van het basisonderwijs: resultaten TIMSS-2019. Universiteit Twente. p. 30 & p. 118.
Doelgroep: Speciaal basisonderwijs
- 30,4% van de leerlingen behaalt eind groep 8 het fundamentele niveau 1F, 3,5% beheerst ook het streefniveau 1S.
Bron: Inspectie van het Onderwijs (2024). Peil.Taal en rekenen Einde basisonderwijs en speciaal (basis)onderwijs 2022-2023. Inspectie van het Onderwijs. p. 42.
- Jongens halen vaker het 1F-niveau (36,7%) dan meisjes (17,7%).
Bron: Inspectie van het Onderwijs (2024). Peil.Taal en rekenen Einde basisonderwijs en speciaal (basis)onderwijs 2022-2023. Inspectie van het Onderwijs. p. 44.
Doelgroep: Voortgezet onderwijs
- 28% van de vmbo-bk-leerlingen beheerst aan eind leerjaar 2 het 1F-niveau.
N.B. voor de onderbouw van het vo zijn geen referentieniveaus (einddoelen) vastgelegd. Ook is het peilingsonderzoek een low-stake-test.
Bron: Inspectie van het Onderwijs (2024). Peil.Rekenen en Wiskunde einde Leerjaar 2 voortgezet onderwijs 2021-2022. Inspectie van het Onderwijs. p. 103.
- 17% van de havo/vwo-leerlingen is eind leerjaar 2 nog niet op het 2F-niveau.
Bron: Inspectie van het Onderwijs (2024). Peil.Rekenen en Wiskunde einde Leerjaar 2 voortgezet onderwijs 2021-2022. Inspectie van het Onderwijs. p. 103.
- In 2023 is het gemiddelde schoolexamencijfer voor wiskunde voor alle examenniveaus licht gestegen ten opzichte van 2022, maar nog lager ten opzichte van 2019. Bij het centraal examen is het gemiddelde cijfer voor alle examenniveaus in 2023 hoger dan in 2022.
Bron: Dienst Uitvoering Onderwijs (2023). Examenmonitor Voortgezet Onderwijs 2023. Dienst Uitvoering Onderwijs. p. 26.
- 73% van de 15-jarigen beheerst het basisniveau of hoger. 27% van de 15-jarigen is onvoldoende wiskundig geletterd, in 2018 was dit 16%.
Bron: Meelissen, M. R. M., Maassen, N. A. M., Gubbels, J., van Langen, A. M. L., Valk, J., Dood, C., Derks, I., In ’t Zandt, M., & Wolbers, M. (2023). Resultaten PISA-2022 in vogelvlucht. Universiteit Twente. p. 24 & p. 25.
- Nederland heeft procentueel gezien twee keer zoveel 15-jarige excellente leerlingen in wiskunde dan de OESO- en EU14-landen gemiddeld.
Bron: Meelissen, M. R. M., Maassen, N. A. M., Gubbels, J., van Langen, A. M. L., Valk, J., Dood, C., Derks, I., In ’t Zandt, M., & Wolbers, M. (2023). Resultaten PISA-2022 in vogelvlucht. Universiteit Twente. p. 24.
- Internationaal gezien is Nederland het best presterende EU14-land en scoort ruim boven het OESO-gemiddelde. De voorsprong van Nederland op het OESO-gemiddelde en EU14-gemiddelde is wel kleiner geworden.
Bron: Meelissen, M. R. M., Maassen, N. A. M., Gubbels, J., van Langen, A. M. L., Valk, J., Dood, C., Derks, I., In ’t Zandt, M., & Wolbers, M. (2023). Resultaten PISA-2022 in vogelvlucht. Universiteit Twente. p. 21.