De begaafde leerling
12 december 2023
Samen met je (hoog)begaafde leerling werken aan zijn/haar doorgaande ontwikkeling kent diverse uitdagingen. Dat vraagt om kwaliteiten en talenten te herkennen, erkennen en faciliteren, om zo het aanwezige potentieel tot bloei te brengen.”
Nora Steenbergen (2021)
Hier vind je meer informatie over diverse aspecten van (hoog)begaafdheid:
- onze werkdefinitie van (hoog)begaafdheid;
- de kenmerken van (hoog)begaafde kinderen;
- het belang van vroeg signaleren;
- profielen die behulpzaam zijn bij het herkennen van (hoog)begaafden;
- aan welke doelen kun je samen kunt werken en hoe je je onderwijs kunt aanpassen, waarmee je inspeelt op de behoeften en interesses van (hoog)begaafde leerlingen in het po en vo;
- dubbel bijzondere leerlingen, leerlingen die naast kenmerken van begaafdheid ook kenmerken van leer- en/of gedragsproblemen vertonen.
Maar er is meer. Je kunt ook het overzicht doornemen met hulpmiddelen en publicaties, of met modellen en literatuur, om je nog verder in (hoog)begaafdheid te verdiepen!
contactpersoon po
contactpersoon vo
agenda
nieuws
- Brons voor Nederland tijdens IJSO 202417 december 2024
- Bèta olympiades: Ontdek en stimuleer talent in de exacte vakken!12 november 2024
relevante SLO-publicaties
- Handreiking overgangsjaar voor versnelde leerlingen22 april 2021
- Taal in de profielvakken29 april 2020
- Rekenen in de profielvakken29 april 2020
- Passend onderwijs voor begaafde leerlingen binnen samenwerkingsverbanden23 april 2018
- Proeftuin linked data rekenen po20 maart 2018