Doelen

30 januari 2024

Doelen geven richting tijdens het oefenen van nieuwe kennis, vaardigheden en houdingen.

Met een doel geef je de bedoeling weer van een activiteit. Dit kan een individueel doel zijn van een leerling of bijvoorbeeld een lesdoel voor een grotere groep leerlingen. Tijdens de activiteit en achteraf kun je het doel gebruiken om het proces en het resultaat te evalueren. Het kan soms best lastig zijn om een concreet doel te formuleren.

Voor leerlingen: wat wil je precies verder onderzoeken en ontwikkelen? Wanneer wil je daaraan werken? Hoe en met wie?

Voor leraren: wat wil je dat de leerlingen leren? Hoe differentieer je in doelen zodat je aan de verschillende mogelijkheden van kinderen tegemoet komt?

We hebben diverse hulpmiddelen en overzichten ontwikkeld. Die kun je individueel of in groepen gebruiken. Om aan doelen en vaardigheden te werken, hebben we een kader gemaakt en een uitgebreid overzicht met 102 doelen (DVO). Daarvan hebben we ook een compacte versie gemaakt in twee varianten: met afbeeldingen voor jonge kinderen en iconen voor oudere kinderen. Omdat er veel interesse is in de literatuur waarop deze hulpmiddelen zijn gebaseerd, hebben we ze op een aparte pagina opgesomd (zie het menu).