Werken aan doelen en vaardigheden
Als je met begaafde leerlingen aan doelen rond vaardigheden gaat werken, kun je dat op verschillende gebieden en op verschillende manieren doen.
Kies het gebied dat aansluit bij de ontwikkeling van de leerlingen en kies de manier (zie materialen en werkwijzen) die bij de leerlingen en jouzelf past:
- doelen en vaardigheden voor ontwikkeling (DVO)
- algemene vaardigheden overzicht (compacte versie DVO)
- doelen en Vaardigheden Lijst (DVL)
Doelen en Vaardigheden voor Ontwikkeling (DVO)
In 2017 hebben we op basis van het kader een poster met 102 doelen ontwikkeld voor verrijkend onderwijs: Doelen en Vaardigheden voor Ontwikkeling (DVO).
De DVO is gebaseerd op de eerder ontwikkelde DVL: Doelen en Vaardigheden Lijst (SLO, 2010). Voor informatie over de DVL, waarin doelen staan voor leren leren, leren denken en leren (voor het) leven, zie de handige hulpmiddelen.
Doelen stellen bij algemene vaardigheden
In 2021 hebben we op verzoek van het veld een compacte versie van de poster 'Doelen en Vaardigheden voor Ontwikkeling' gemaakt. Dit is het overzicht algemene vaardigheden.
Bij de overzichtsposter hebben we een handreiking en tien themakaarten ontwikkeld, met hulpvragen en aandachtspunten om vaardigheden te integreren in je groep of klas. Deze kunnen worden ingezet om in gesprek met leerlingen ontwikkeldoelen te stellen over algemene vaardigheden, een plan van aanpak te maken en te reflecteren op hun ontwikkeling. De themakaarten en overzichtsposter zijn er in twee varianten: voor jonge leerlingen een variant met illustraties en voor oudere leerlingen een variant met pictogrammen.