Grip op curriculumkwaliteit

3 september 2024

Wil jij meer grip op de kwaliteit van curriculumontwikkeling?

Met deze evaluatietool stel je een plan op voor het evalueren van bijvoorbeeld een nieuw vak, projectonderwijs of onderwijsconcept. De tool is gemaakt voor docenten, beleidsmedewerkers, kwaliteitsmedewerkers, curriculumontwikkelaars, schoolleiders en ieder ander die wil werken aan kwaliteit van curriculum.

Concreet levert deze tool je een Word-bestand met al je keuzes voor het evalueren van jouw product of ontwikkeling.

Evalueren kan in elke ontwikkelfase

Het verbeteren van het curriculum kan in elke fase van ontwikkeling. Vaak wordt evaluatie gezien als een activiteit die pas aan het eind van een ontwikkelcyclus plaatsvindt. Pas wanneer de lessenserie gegeven is, gaan we kijken naar de kwaliteit. Het ADDIE-model maakt duidelijk dat evalueren van belang is in elke fase.

ADDIE

  • In de analysefase kun je feedback ophalen op ontwerpcriteria van het curriculum, die je hebt geformuleerd op basis van je probleemdefinitie. Je kunt hiervoor een productvoorstel voorleggen aan mogelijke gebruikers.
  • In de ontwerpfase kun je prototypes voorleggen aan potentiële gebruikers om je ontwerp te verbeteren, in de vorm van een globaal uitgewerkt product.
  • In de ontwikkelfase kun je bij leraren en leerlingen ervaringen ophalen, om je curriculum nog verder te verbeteren, door het voorleggen van een gedeeltelijk gedetailleerd product.
  • In de implementatiefase maak je de balans op en kijk je of je met de ontwikkeling je doelen hebt behaald. Dit kan met een volledig uitgewerkt product en een al geïmplementeerd product.

Bron

De basis van de tool is gebaseerd op: Nieveen, N., & Folmer, E. (2013). Formative Evaluation in Educational Design Research. In T. Plomp & N. Nieveen (Red.), Educational Design Research. Part A: An Introduction (pp. 154 - 170). SLO.