Leeractiviteiten
4 maart 2024
Macro (nationaal niveau)
Over leeractiviteiten worden in Nederland op landelijk niveau geen formele uitspraken gedaan. Wel hebben de onderwijsvisie en leerdoelen op macro-niveau implicaties voor de aard van en accenten binnen het onderwijsleerproces.
Om te bespreken
- Bekijk de doelen op macro-niveau voor een bepaald vak of leergebied. Welk type leeractiviteiten is nodig is om deze doelen te bereiken?
Meso (schoolniveau)
Leeractiviteiten op meso-niveau geeft op hoofdlijnen de pedagogisch-didactische aanpak weer die past bij de visie op schoolniveau.
Om te bespreken
- Welke afspraken bestaan binnen de school over de wijze waarop leerlingen leren?
- Passen de leeractiviteiten bij het onderwijsbeleid van de school?
- Worden met de leeractiviteiten de leerdoelen voor de verschillende vak- en leergebieden gerealiseerd?
- Wat zijn karakteristieke leeractiviteiten in een school met een specifieke vorm van vernieuwingsonderwijs (denk bijvoorbeeld aan Montessori, Freinet of Vrije school)?
Instrument/werkblad
Links
Platform over talentontwikkeling en begaafdheid voor primair onderwijs, vmbo, havo en vwo. | Informatiepunt onderwijs en talentontwikkeling |
Handreikingen om hogere denkvaardigheden als basis te nemen voor uitdagende opdrachten, waarbij talenten van leerlingen zoveel mogelijk aangesproken en ontwikkeld worden. | Hogere denkvaardigheden |
Micro (lesniveau)
Leeractiviteiten op micro-niveau omvat het hele scala aan handelingen die de leerlingen uitvoeren tijdens het onderwijsleerproces.
Om te bespreken
- Hoe leren en werken de leerlingen gedurende de opdracht of les?
- Welk gedrag of welke activiteiten laten zij zien?
- Sluiten de leeractiviteiten voldoende aan bij de doelen van de les(senreeks)