Bestaande opdrachten bewerken
31 mei 2023
Het is niet altijd nodig om zelf een volledig nieuwe opdracht te maken. Soms kunnen bestaande opdrachten, relatief eenvoudig, worden omgebouwd tot opdrachten waarin leerlingen aan het denken worden gezet. Denk dan vooral aan opdrachten uit de methode die je gebruikt. Enkele voorbeelden:
- Stel de vraag anders.
Oorspronkelijke vraag (de Geo, werkboek 1hv, 9e editie 2013):
- Zet de zinnen in 1 t/m 6 in de goede volgorde, nummers.….- …..-…..-…..-…..-…..
- Het gaat regenen
- De lucht gaat stijgen
- Door de zon warmt lucht op
- Koude lucht kan minder waterdamp bevatten
- Er ontstaan wolken
- De lucht koelt af
Creëren
Teken de kringloop van het water en benoem de volgende elementen:
Het gaat regenen.
De lucht gaat stijgen.
Door de zon warmt lucht op.
Koude lucht kan minder waterdamp bevatten.
Er ontstaan wolken.
De lucht koelt af.
- In een opdracht wordt aan leerlingen gevraagd een aantal (gegeven) begrippen te rubriceren. De categorieën zijn gegeven: Nederlandse (westerse) en islamitische cultuurelementen (Buitenland 1 hv, 3e editie 2012). Deze opdracht kan bijvoorbeeld als volgt herschreven worden zodat een beroep wordt gedaan op hogere denkvaardigheden:
- Rubriceer onderstaande begrippen in twee kolommen en bedenk zelf de titel van elke kolom.
- Rubriceer onderstaande begrippen op zoveel mogelijk verschillende manieren en maak duidelijk wat de relatie tussen de begrippen is.
Dadels | Bier | Moskee |
Turks | Islam | Zondag |
Kerk | Aardappels | Koran |
Christus | Allah | Kerstmis |
Bijbel | Vrijdag | Spijkerbroek |
Djellaba (lang kleed) | Ramadan | Christendom |
Hoofddoek | Arabisch | |
Geen alcohol | Berber | |
T-shirt | Waterpijp | |
Rookworst | Geen varkensvlees | |
| Nederlands | |