Kanttekeningen biologie

10 oktober 2024

Misvattingen over hogere denkvaardigheden

  1. Je moet bij het maken van een opdracht altijd op het laagste denkniveau uit de taxonomie van Bloom beginnen. Dus met vragen waarin de leerlingen feitelijke kennis moeten reproduceren (herinneren), iets moeten uitleggen (begrijpen) of hun kennis in een bekende situatie moeten toepassen (toepassen).
    Dat is niet zo. Leerlingen kunnen direct een analyse-, evaluatie- of creëeropdracht krijgen. Uiteraard moet de leerling bij zo'n opdracht vaak feitelijke, conceptuele en/of procedurele kennis gebruiken, die horen tot de lagere denkvaardigheden.
  2. Opdrachten die betrekking hebben op hogere denkvaardigheden zijn alleen voor leerlingen uit hogere leerjaren of aan leerlingen van het hoogste niveau.
    Dat is niet zo. Voor elk niveau en elk leerjaar kun je opdrachten ontwikkelen die betrekking hebben op hogere denkvaardigheden.

Om groei in hogere denkvaardigheden mogelijk te maken is het belangrijk leerlingen van het begin af aan ermee te laten werken. Bij de uitgewerkte opdrachten voor biologie worden steeds suggesties gegeven voor alternatieve uitwerkingen en welke kennis en procedures ze nodig hebben.