Opdrachten biologie
Op deze pagina's staan zes opdrachten voor biologie, die betrekking hebben op een of meer hogere denkvaardigheden. Ze zijn bedoeld voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs en voorzien van een toelichting voor de docent.
= Analyseren = creëren = Evalueren
Hogere denkvaardigheid | Omschrijving | Leerjaar | Niveau | Download |
---|---|---|---|---|
| Spuiten, slikken, of toch anders...? In deze opdracht gaan leerlingen onderzoeken op welke manier paracetamol kan worden gebruikt en hoe deze stof als medicijn door het lichaam gaat. Leerlingen passen daarmee de kennis toe die is opgedaan bij het verteringsstelsel en het bloedvatenstelsel. |
2-3 | havo/vwo | |
| Je zal de spitsmuis maar zijn... Bij deze opdracht gaan de leerlingen zelf een voedselweb maken met behulp van gegevens over organismen. Aan de hand van het zelfgemaakte voedselweb beantwoorden de leerlingen analysevragen. Er worden veranderingen aangebracht in de voedselketens. Het is aan de leerling om te analyseren wat er dan gaat gebeuren. |
1-3 | havo/vwo | |
|
HOERA, een meisje |
1-2-3 | vmbo/havo/vwo | |
| Samenvatten met een Sudoku: Stevigheid en beweging Hogere denkvaardigheden kunnen ook toegepast worden op de bestaande methoden. Soms door een opdracht iets aan te passen, soms door op een speciale manier het hoofdstuk samen te vatten. Deze opdracht is bedoeld aan het eind van het thema stevigheid en bewegen. Deze opdracht laat de leerling aan de hand van een Sudoku de relaties zoeken tussen de verschillende paragrafen van dit hoofdstuk. |
1 | vmbo-bk | |
| Oren en ogen om jaloers op de te zijn! De leerlingen gaan met een onderzoeksvraag aan de slag en doen onderzoek aan de hand van de bronnen in de methode, daarnaast zoeken ze andere bronnen om zintuigen van een dier te vergelijken met die van een mens. Van gevonden informatie wordt een artikel geschreven volgens een structuur die het gebruik van vaktaal helpt te ondersteunen. Dit wordt in de les geoefend. De docent en leerlingen geven elkaar feedback op de artikelen. |
1-2 | vmbo-kgt | |
| Van zaad tot plant Bij het bewerken van opdrachten uit de methode kan het helpen de volgorde van de opdrachten te veranderen. In de hoofdstukken over planten in biologie-methodes voor onderbouw is aandacht voor het kiemen van zaadplanten. Veelal wordt aan de leerlingen de opdracht gegeven volgens een voorgeschreven practicum om zaad te laten kiemen, meestal van tuinkers of bonen/erwten. Dit kiemen/ontwikkelen van planten wordt door leerlingen gevolgd. Over het algemeen maken ze daar grafieken van en doen metingen. Deze opdracht is een voorbeeld hoe aan dit thema hogere denkvaardigheden kunnen worden toegevoegd. |
1 | vmbo-t/havo/ vwo |
|
| Een nieuw verblijf! Aan de hand van ontwerpstappen denken leerlingen na over de inrichting van een nieuw verblijf voor een dier naar keuze. Ze doen in verband hiermee onderzoek naar de leefomstandigheden van het dier. De uitkomsten van het onderzoek worden gebruikt bij het ontwerpen van het dierenverblijf, waarbij ook rekening gehouden moet worden met bezoekers en verzorgers van het dier. |
1-3 | vmbo/havo/vwo | |
| Menselijk gedrag Bij biologie wordt in de lessen aandacht besteed aan het gedrag van dieren. Maar even interessant of misschien wel interessanter is het gedrag van mensen. In deze opdracht gaan leerlingen zelf onderzoek doen (volgens een stappenplan) naar lichaamstaal. De resultaten worden gepresenteerd. |
2-3 | vmbo-t/havo/vwo | |
| Voedsel; hoe kies je bewust? Aan de hand van wat leerlingen zelf al weten en na aangereikte informatie over keurmerken, buigen leerlingen zich over de vraag hoe je bewust kiest als je eten koopt. Ze worden gestimuleerd om producten te vergelijken op grond van zelfbedachte criteria. |
1-3 | vmbo-t/havo/vwo | |
| Walvisjacht verantwoord? Leerlingen gaan zich in deze opdracht een mening vormen over de walvisjacht in Japan. Is deze jacht nodig en mag de Japanner nog walvisvlees eten? Om de vaardigheid 'evalueren' te oefenen doen de leerlingen een peer-beoordeling. |
1-3 | havo/vwo |
Zie het antwoordmodel (pdf, 838 kB).