Nederlands

5 november 2024

Wat is het nut van bijvoeglijke naamwoorden? Welke aannamen liggen ten grondslag aan het identificeren van een werkwoordelijk en naamwoordelijk gezegde? De lesvoorbeelden op deze site gaan hierop in. En ook op de vraag hoe je leerlingen in de onderbouw vo bij zulke ‘saaie en taaie’ onderwerpen voor de les Nederlands toch volop betrokken aan het werk krijgt met een blijvend leerresultaat.

Het maken van een handleiding voor een mevrouw van 70+ die een WhatsApp’je wil sturen aan haar kleindochter komt in de lessen aan bod, en het schrijven van een zakelijke brief en het schrijven van een recensie. Ook is er aandacht voor mondelinge taalvaardigheid. Op basis van filmbeelden leiden de leerlingen af welke vaardigheden nodig zijn om jezelf en je verhaal goed te presenteren.

Het zijn onderwerpen die ook in lessen Nederlands voorbij komen. Wat maakt de lessen op deze site dan zo anders? De leerlingen ontvangen bij deze lessen niet – zoals vaak gebeurt – een vooropgesteld overzicht met punten waar ze op moeten letten bij de uitvoering van een opdracht. Ze krijgen voorbeelden. Door die voorbeelden te analyseren moeten ze zelf afleiden wat belangrijke aandachtspunten zijn.

Leerlingen leren zo kritisch te denken. Door inductief redeneren en het impliciet opstellen en toetsen van hypothesen, creëren ze hun eigen aanpak, waarmee ze zelf een stappenplan opstellen dat ze vervolgens evalueren door het in de praktijk toe te passen. Door hun overwegingen met klasgenoten uit te wisselen, scherpen ze niet alleen hun eigen ideeën maar ook die van hun klasgenoten verder aan.