Opdrachten nederlands
5 november 2024
= analyseren = Creëren = Evalueren
Hogere denkvaardigheid | Omschrijving | Leerjaar | Niveau | Download |
---|---|---|---|---|
|
Recensies lezen en schrijven In deze opdracht leren de leerlingen hoe een goede recensie eruitziet, lezen ze recensies en schrijven een recensie over een boek, film, voorstelling, concert, of televisieprogramma voor hun klasgenoten. Ze geven elkaar aan de hand van criteria kritische feedback. |
2 |
havo/vwo |
|
|
Handleiding maken In deze opdracht kijken de leerlingen naar een voor hen veelal overbekende actie: een berichtje sturen via WhatsApp. Hun wordt gevraagd een handleiding te maken, zodat een oudere dame ook gebruik kan maken van WhatsApp. Dat vraagt om het opdelen van informatie in deelstappen en het je kunnen verplaatsen in anderen – een oudere dame – met een ander referentiekader. |
2 |
vmbo |
|
|
Schrijven van een zakelijke brief In deze opdracht oefenen de leerlingen met het onderscheid tussen een zakelijke en persoonlijke brief. Ze schrijven een zakelijke brief en geven elkaar aan de hand van criteria kritische feedback. |
2 |
vmbo |
|
|
Bijvoeglijke naamwoorden herkennen en gebruiken In deze opdracht leren de leerlingen over de functie van bijvoeglijke naamwoorden en leren ze verschillende soorten bijvoeglijke naamwoorden herkennen en gebruiken. |
1 en 2 | havo/vwo | |
|
Activerend grammaticaonderwijs volgens prof. dr. Peter Arno Coppen In het reguliere grammaticaonderwijs richten de opdrachten zich vooral op het opsporen van woord- of zinsdelen aan de hand van bepaalde vuistregels. Prof. dr. Peter Arno Coppen laat met zijn aanpak Actief Grammaticaal Denken de leerlingen kritisch nadenken over de taalkundige concepten die achter deze vuistregels liggen. Door het uitwerken van deze opdracht worden de leerlingen zich bewuster van het onderscheid tussen naamwoordelijke en werkwoordelijke gezegdes en het taalkundige concept dat hieraan ten grondslag ligt. |
2 | vwo | |
|
Presenteren in de klas Presenteren is een belangrijke vaardigheid. Leerlingen dienen zich op een juiste wijze uit te drukken, waarbij hun presentatie goed is opgebouwd en de taal passend is. Deze les besteedt aandacht aan presentatievaardigheid. Op basis van filmbeelden leiden de leerlingen af welke vaardigheden nodig zijn om jezelf en je verhaal goed te presenteren. Aan de hand van een checklist bereiden ze hun presentatie voor en beoordelen ze elkaars presentatie. |
2 | vmbo |
Zie het antwoordmodel (pdf, 531 kB).