Wiskundige bekwaamheid
In verschillende Nederlandse publicaties zien we een karakterisering van componenten van wiskundige bekwaamheid. Die vertonen overeenkomsten met de vier kennisdimensies van Anderson (feitenkennis, conceptuele, procedurele en metacognitieve kennis) en geven door de herkenbaarheid voor wiskunde goede houvast voor hogere denkvaardigheden.
We noemen hier de beschrijving uit het Handboek wiskundedidactiek (Drijvers, van Streun & Zwaneveld (2012):
Weten dat: kennis van feiten en begrippen, reproduceren, technieken beheersen.
Weten hoe: probleemaanpak, toepassen, onderzoeksvaardigheden.
Weten waarom: concepten, abstracties, rijke schema's, argumenten, overzicht.
Weten over weten: reflecteren, monitoren, kennis over je eigen weten en aanpak.
Houding: wiskunde leren is leuk, interessant, groei in kennis geeft voldoening, ik kan het.
Het is belangrijk dat er een voldoende aandacht voor alle vijf de componenten is binnen het wiskundeonderwijs. Weten hoe, weten waarom en weten over weten zijn nog vaak onderbelicht.
Voor de opdrachten op deze website hebben we weten hoe en weten over weten als inspiratie genomen.