meer lezen
3 juli 2024
Wil je meer lezen over inclusiever onderwijs? Bekijk onderstaande publicaties en websites.
Het platform inclusiever onderwijs heeft een gereedschapskist inclusiever onderwijs ontwikkeld, met materiaal voor dagelijks gebruik in de klas, met hulpmiddelen voor visieontwikkeling en informatie over bestuurlijke randvoorwaarden.
- Bekijk de gereedschapskist
Beleidspublicaties en rapportages
Een selectie van publicaties die je inspireren om een inclusiever curriculum en onderwijs te ontwikkelen.
- Werkagenda Route naar inclusief onderwijs 2035 en Beleidskader: met elkaar voor alle kinderen en jongeren werken aan een inclusieve leeromgeving, OCW 2024).
- Onderwijsraad (2020). Steeds inclusiever. Den Haag: Rapport van de Onderwijsraad.
- Van Veen, D. & Van der Steenhoven, P. (2021). Werken aan inclusiever basisonderwijs. Verkennend onderzoek onder basisscholen in Nederland. Amsterdam: NCOJ.
- Van Veen, D. & Van der Steenhoven, P. (2021). Werken aan inclusiever voortgezet onderwijs. Verkennend onderzoek onder scholen voortgezet onderwijs in Nederland. Amsterdam: NCOJ.
- Onderzoeksrapportages: Onderzoek naar geïntegreerde onderwijsvoorzieningen (NRO). Geïntegreerde onderwijsvoorzieningen: zicht op ontwikkelingen, bevorderende en belemmerende factoren en uitkomsten bij leerlingen en ouders.
Boeken
- Bergh van den, L., Denessen, E. & Volman, M. (2020). Werk maken van gelijke kansen. Meppel: Ten Brink Uitgevers.
- De Boer, A., Struyf, E., Nijs, S. & Doolaard S. (2022). Samen inclusief onderwijs realiseren. Den Haag: Acco uitgeverij.
- De Vries, P. & De Vries, P. (2016). Instrumenten voor begeleiden in passend onderwijs. Utrecht: Perspectief uitgevers.
- Schuman, H., & De Vries, P. (2020). Passend onderwijs in de praktijk. Kernthema's en casuïstiek. Utrecht: Perspectief Uitgevers.
- Sergeant, S. & De Vries, P. (2023). Perspectieven op inclusief onderwijs. Antwerpen/ 's-Hertogenbosch: Gompel & Svacina.
Artikelen
- Passende kerndoelen voor álle leerlingen - Onderwijs van Morgen (30 november 2023)
- Capp, M.J. (2017). The effectiveness of universal design for learning: a meta-analysis of literature between 2013 and 2016. International Journal of Inclusive Education, 21(8), 791-807.
- Vyrastekova, J. (2021). Social inclusion of students with special educational needs assessed by the Inclusion of Other in the Self scale. PLoS ONE, 16(4): e0250070.