Van actuele kerndoelen naar onderwijs
Leraren en schoolleiders werken elke dag aan het geven en ontwikkelen van goed onderwijs. Nu de kerndoelen geactualiseerd worden, ontwikkelen we de komende jaren ook leerlijnen, voorbeelden en andere ondersteunende materialen. Dit helpt scholen bij de implementatie van de geactualiseerde kerndoelen naar een eigen schoolcurriculum.
Ontwikkeling leerlijnen en ondersteunende materialen
Waar de kerndoelen scholen verplichte kaders bieden, zijn leerlijnen een uitgewerkt voorbeeld. Leerlijnen geven een beredeneerde opbouw om naar deze einddoelen toe te werken.
De leerlijnen die we ontwikkelen, houden rekening met het staande onderwijsbeleid. Zo legt het Masterplan basisvaardigheden de focus op het versterken van Nederlands en rekenen en wiskunde. Daarom verbinden we de leerlijnen Nederlands en rekenen en wiskunde met de overige leergebieden. Uiteindelijk bepalen scholen zelf op welke onderdelen ze aan meerdere leergebieden tegelijk willen werken om samenhang vorm te geven.
Waar kan je nu al mee aan de slag?
Tot het zover is, kan je ook al aan de slag met een goed onderbouwd curriculum in jouw school. Er is al veel informatie beschikbaar.
Basisvaardigheden
Basisvaardigheden Nederlands, rekenen en wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid zijn essentieel voor leerlingen. Het helpt hen bij het volgen van onderwijs en bij het functioneren in onze samenleving. We ondersteunen schoolleiders en leraren bij het versterken van de basisvaardigheden van leerlingen in het schoolcurriculum.
Wil je meer informatie over basisvaardigheden? Kijk dan op slo.nl/basisvaardigheden
Curriculumkeuzes op school
Een van de uitdagingen van goed onderwijs is het vertalen van de wettelijke vastgestelde doelen naar onderbouwde keuzes in een schooleigen curriculum. Kennis over curriculumontwikkeling en curriculumbewust handelen zijn een voorwaarde. We ondersteunen leraren en schoolleiders door met partners kennis en ervaring te ontwikkelen en te delen op het gebied van leidinggeven aan schoolontwikkeling, curriculumkeuzes op school en het vakmanschap van de leraar.
Wil je meer informatie over curriculumontwikkeling op school? Kijk dan op slo.nl/cos
Conceptkerndoelen alle leergebieden
Basisvaardigheden moeten ook structureel goed omschreven staan in het curriculum. Daarom zijn als eerst de kerndoelen geactualiseerd van leergebieden die een duidelijke relatie hebben met basisvaardigheden: Nederlands en rekenen en wiskunde. Daarna zijn de conceptkerndoelen ontwikkeld voor burgerschap en digitale geletterdheid. De kerndoelenteams van de leergebieden moderne vreemde talen, mens en maatschappij, mens en natuur, kunst en cultuur en bewegen en sport hebben inmiddels ook de conceptkerndoelen opgeleverd.
Geïnteresseerd? Verdiep je nu in de conceptkerndoelen: actualisatiekerndoelen.nl
contactpersoon
nieuws
- Inschrijving subsidieregeling beproeven examenprogramma's gaat open17 januari 2025
- Praat mee over de conceptkerndoelen mens en natuur, mens en maatschappij, kunst en cultuur, bewegen en sport en moderne vreemde talen. Meld jouw school direct aan!9 januari 2025
- Basisschoolleerlingen rekenen in 2023 nog net zo goed als 20 jaar geleden16 december 2024
- SLO publiceert de conceptkerndoelen van de leergebieden mens en natuur, mens en maatschappij, kunst en cultuur, bewegen en sport en de moderne vreemde talen21 november 2024
- Aanbevelingen voor werken vanuit hoge verwachtingen bij rekenen en wiskunde compleet19 november 2024
relevante SLO-publicaties
- Toelichtingsdocument conceptkerndoelen moderne vreemde talen20 november 2024
- Toelichtingsdocument conceptkerndoelen mens en natuur20 november 2024
- Conceptkerndoelen moderne vreemde talen20 november 2024
- Conceptkerndoelen mens en natuur20 november 2024
- Toelichtingsdocument conceptkerndoelen mens en maatschappij20 november 2024