Ontwikkeling leerlijnen

20 januari 2025

Kerndoelen zijn een belangrijke voorwaarde, maar geen garantie voor goed onderwijs. De werkelijke kwaliteit van het onderwijs vindt plaats in de school en in de klas.

Het is aan scholen om onderwijs voor hun leerlingen te ontwikkelen dat voldoet aan de kerndoelen. Dit kan worden vastgelegd in een schooleigen curriculum. Dit is een complex en uitvoerig proces.

Om schoolteams en leraren te ondersteunen bij de implementatie van de nieuwe kerndoelen ontwikkelen we de komende tijd in opdracht van OCW leerlijnen, voorbeelden en ondersteunende materialen.

Leerlijnen geven een beredeneerde opbouw om naar deze einddoelen toe te werken. Waar de kerndoelen scholen verplichte kaders bieden, zijn leerlijnen een uitgewerkt voorbeeld.

Proces

We ontwikkelen als eerste de conceptleerlijnen voor Nederlands en rekenen en wiskunde. Deze conceptleerlijnen consulteren we vervolgens op diverse scholen. In het najaar van 2025 vindt de consultatiefase plaats met schoolleiders, leraren Nederlands, rekenen en wiskunde, taal- en rekencoördinatoren en interne begeleiders uit het po, vo en (v)so. Zij gaan in gesprek over de bruikbaarheid van de conceptleerlijnen en hoe deze in te zetten in het onderwijs.

Met de consultatiefase zorgen we dat we, door feedback, bruikbare en praktische leerlijnen opleveren voor het veld. Ter ondersteuning van deze leerlijnen ontwikkelen we voorbeelden en materialen.