Veelgestelde vragen
Op deze pagina lees je de belangrijkste vragen over hoe we schoolteams en leraren ondersteunen bij de vertaling van de geactualiseerde kerndoelen naar een schooleigen curriculum.
algemeen
Het curriculum komt tot leven in de klas. Leraren en schooldirecteuren werken elke dag aan het geven en ontwikkelen van goed onderwijs. Nu we de kerndoelen en examenprogramma’s actualiseren, starten we in 2025 met de ontwikkeling van leerlijnen, hulpmiddelen, voorbeelden en andere ondersteunende materialen. Dit helpt scholen straks het nieuwe landelijke curriculum te vertalen naar de dagelijkse onderwijspraktijk.
Om scholen nu en straks te versterken bij de implementatie van de geactualiseerde kerndoelen:
- ontwikkelen we leerlijnen;
- delen we kennis en materialen over curriculumontwikkeling op school;
- bieden we voorbeelden voor het versterken van basisvaardigheden in samenhang met andere leergebieden.
Bij de ontwikkeling van kennis, voorbeelden en materialen betrekken we schoolleiders en docenten om het op concrete en toegankelijke wijze te delen met het onderwijs. Daarnaast stemmen we af met andere schoolpartners, zoals methodemakers, onderwijsadviseurs, lerarenopleiders en toetsenmakers.
Tot het zover is, kunnen scholen aan de slag met kennis, die hen verder helpt om relevante, gezamenlijke en onderbouwde keuzes te maken in het curriculum. Keuzes, die passend zijn bij de context van de school, zowel schoolbreed als binnen vak- en leergebieden. We vertrekken hierbij vanuit het onderwijs in de basisvaardigheden en zetten in op het versterken van curriculumbewust handelen en keuzes maken op school.
Lees meer informatie over:
- versterken basisvaardigheden op slo.nl/basisvaardigheden;
- curriculumontwikkeling op school op slo.nl/cos;
of bekijk de conceptkerndoelen op actualisatiekerndoelen.nl
leerlijnen
Met kerndoelen geeft de overheid helderheid over wat leerlingen moeten kennen, kunnen en hebben ervaren aan het einde van het primair onderwijs, onderbouw voortgezet onderwijs, speciaal- en voortgezet (speciaal) onderwijs. Leerlijnen laten zien hoe je aan de kerndoelen kunt werken in de tussenliggende leerjaren.
Een meer officiële omschrijving is: een leerlijn is een beredeneerde volgorde en opbouw van aan te bieden leerinhouden in de richting van een einddoel, met een oplopende moeilijkheidsgraad.
De leerlijnen van SLO hebben geen wettelijke status. Het zijn handvatten voor het vertalen van de kerndoelen naar een eigen schoolcurriculum. Schoolleiders en leraren kunnen zich laten inspireren door de leerlijnen, maar zijn niet verplicht om ze daadwerkelijk toe te passen.
Nu de kerndoelen geactualiseerd worden, ontwikkelen we tussen 2024 en 2027 ook leerlijnen, voorbeelden en andere ondersteunende materialen. Dit helpt scholen het nieuwe landelijke curriculum te vertalen naar de dagelijkse onderwijspraktijk.
Onze curriculumontwikkelaars maken de leerlijnen. Dit doen zij in verschillende stappen. Een van de stappen is om de bruikbaarheid én de opbouw te toetsen bij leraren, schoolleiders, specialisten. Als de leerlijnen in een vergevorderd stadium zijn, vragen we een grote groep schoolleiders, specialisten en leraren om feedback. Naar verwachting delen we de leerlijnen voor rekenen en wiskunde en Nederlands begin 2026 via de website van SLO.
In 2025 starten we met de ontwikkeling en consultatie van de leerlijnen voor Nederlands, rekenen en wiskunde en de functionele kerndoelen. Daarna volgen de andere leergebieden.
Leraren en schoolleiders kunnen de leerlijnen van SLO gebruiken bij het ontwikkelen van een schooleigen curriculum. We ondersteunen scholen om een antwoord te vinden op vragen als: hoe vertaal je de inhouden van de geactualiseerde kerndoelen naar een doorlopende leerlijn voor de hele school? En hoe geef je in groep 3-4 invulling aan je les, zodat je voldoet aan de kerndoelen in groep 8? Hoe ziet je les eruit in klas 1, zodat het voldoet aan de kerndoelen voor het einde van de onderbouw in het vo? Ook laten de leerlijnen zien hoe je aan meerdere kerndoelen tegelijk kan werken. De leerlijnen zijn geen concreet lesprogramma. Scholen mogen de leerlijnen zelf verder vertalen naar de context van hun school.
consultatiefase leerlijnen
In het najaar van 2025 vindt de consultatiefase plaats met schoolleiders, leraren Nederlands, rekenen en wiskunde, taal – en rekencoördinatoren en interne begeleiders uit het po, vo en (v)so. Zij gaan in gesprek over de bruikbaarheid van de conceptleerlijnen en hoe deze in te zetten in het onderwijs.
Met de consultatiefase zorgen we dat we, door feedback, bruikbare en praktische leerlijnen opleveren voor het veld. Ter ondersteuning van deze leerlijnen ontwikkelen we voorbeelden en materialen die worden ontsloten in een overzichtelijk en makkelijk digitaal instrument. Naar verwachting delen we de leerlijnen voor rekenen en wiskunde en Nederlands begin 2026 via de website van SLO.
In het voorjaar start de werving voor de consultatiefase. Wil je op de hoogte gehouden worden, vul dan het contactformulier in.
Bekijk hier de vragen over de actualisatie van de kerndoelen.