Analyses
Leermiddelen zijn belangrijk om het beoogd curriculum (kerndoelen, eindtermen en referentieniveaus) te vertalen naar praktische handvatten en richtlijnen voor leraren.
Uitwerking van het curriculum in leermiddelen
SLO doet steekproefsgewijs leerplankundige analyses om te onderzoeken in hoeverre inhouden of concepten gerealiseerd worden in de huidige lesmaterialen. Zo krijg je een beeld van het potentieel uitgevoerde curriculum. Deze analyses worden soms op eigen initiatief uitgevoerd, ten behoeve van kennisontwikkeling en soms in opdracht van het ministerie van OCW, andere departementen of de Inspectie van het onderwijs.
Nederlands (po-vo)
Begin 2022 zijn leermiddelenanalyses uitgevoerd voor een aantal thema’s die actueel zijn voor het vak Nederlands. In iedere publicatie vind je de typering van de verschillende leermiddelen en de belangrijkste conclusies, inclusief representatieve voorbeelden die een indruk geven van hoe het thema in de leermiddelen is uitgewerkt.
- Schrijfvaardigheid in leermiddelen po en vo (pdf, 2.3 MB);
- Experimenteren met taal in leermiddelen po en vo (pdf, 1.4 MB);
- Kennis over taal in leermiddelen po en vo (pdf, 3.2 MB).
Vanuit het WODN-project is ook een vergelijking uitgevoerd van leermiddelen, waarbij de volgende methodes voor vwo 4 voor Nederlands geanalyseerd zijn: Bruuttaal, Kern, Nieuw Nederlands, Op Niveau en Talent!. Het ging uitsluitend om het taalbeheersingsdeel van het bovenbouw programma.
Kindvolgsystemen (peuters-kleuters)
Deze analyses brengen de aanbodsdoelen in kaart in kindvolgsystemen voor jonge kinderen. Na een uitgebreide beschrijving van het kindvolgsysteem volgt een analyse op de doelen voor taal, rekenen, sociaal-emotioneel en motoriek (bewegingsonderwijs). Elk jaar voegen we nieuwe analyses toe.
Analyses Burgerschap
In 2016-2017 hebben we analyses uitgevoerd op inhoudelijke (democratie, participatie, identiteit) en didactische aspecten van burgerschap.
Voor primair onderwijs
- Argus Clou, aardrijkskunde (pdf, 648 kB)
- Argus Clou, geschiedenis (pdf, 636 kB)
- Kanjertraining (pdf, 632 kB)
- Krachtbronnen (pdf, 311 kB)
- Leefstijl po (pdf, 638 kB)
- Naut, Meander, Brandaan (pdf, 150 kB)
Voor voortgezet onderwijs
- Bricks Global Studies (pdf, 292 kB)
- BURGERboek (pdf, 443 kB)
- De Geo onderbouw (9e editie) (pdf, 289 kB)
- Geschiedeniswerkplaats onderbouw (3e editie) (pdf, 294 kB)
- Kanjertraining (pdf, 632 kB)
- Kies 1, leerwerkboek burgerschap (2e druk) (pdf, 297 kB)
- Plein M (4e editie) (pdf, 367 kB)
- Stercollectie M&M (pdf, 294 kB)
- Tumult, hoe zie jij het? (pdf, 282 kB)
- Wijs worden (2e editie) (pdf, 155 kB)
Andere leermiddelenanalyses
CLU Leermiddelen Adviescentrum heeft onderzoeksrapporten opgesteld over de adaptiviteit van digitale leermiddelen en in hoeverre beschikbare leermiddelen voor NT2-onderwijs aan nieuwkomers voldoen.
TechYourFuture heeft in 2020 zes veelgebruikte methodes voor Oriëntatie op Jezelf en de Wereld geanalyseerd met behulp van een Kijkwijzer. Het betreft: Blink Wereld - geïntegreerd, Blink Wereld - vakgericht, Da Vinci, Argus Clou, Topondernemers en Faqta.
Overige onderzoeken
Onderzoek naar representatie en stereotypering van verschillende etnische groepen in Nederlandstalige schoolboeken voor de vakken wiskunde en Nederlands in de brugklas.