Onderzoeken
Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar het keuzeproces van leermiddelen.
Eindrapport Verkenning proces leermiddelenkeuze
Scholen hebben moeite om overzicht te krijgen in het leermiddelenaanbod op de markt en vinden het lastig om de onderwijsvisie te vertalen naar een leermiddelenbeleid. Daardoor kiezen ze vaak nog voor leermiddelen en nieuwe lesmethoden die hun streven naar maatwerk in de klas niet optimaal ondersteunen.
- Eindrapport Verkenning proces leermiddelenkeuze (Kennisnet, 2017)
Leermiddelenonderzoek CLU
Dit rapport beschrijft in twee delen hoe keuzeprocessen voor leermiddelen op basisscholen verlopen en wat de invloed is van het inzetten van drie typen interventies: procesbegeleiding, kennisontwikkeling en hulp in de vorm van tools. De onderzoekers roepen op om meer te investeren in visie en kennis over leermiddelen in schoolteams en om de tools en andere ondersteuning bij het keuzeproces te verbeteren.
- Reints, A. en Wilkens, H. (2021). Wat hebben scholen nodig om te komen tot een keuze voor de best passende leermiddelen bij hun school? Deelrapport 1: Het keuzeproces. CLU Leermiddelen Advies Centrum, in opdracht van de PO-Raad.
- Reints, A. en Wilkens, H. (2021). Wat hebben scholen nodig om te komen tot een keuze voor de best passende leermiddelen bij hun school? Deelrapport 2: De vraagarticulatie. CLU Leermiddelen Advies Centrum, in opdracht van de PO-Raad.