Ontwerpprincipes
16 december 2019
Suggesties voor ontwikkelteams gebaseerd op projectervaringen en literatuur
Ontwerpprincipe |
Toelichting |
---|---|
Op niveau van visie |
|
Stel voor je leergebied gemeenschappelijke denk- en werkwijzen vast. |
Gemeenschappelijke denk- en werkwijzen kunnen helpen
|
Stel voor je leergebied enkele betekenisvolle contexten vast. | Het verbinden van inhoud met contexten maakt het mogelijk dat de inhoud aan betekenis wint. |
Stel voor je leergebied enkele vakoverstijgende vraagstukken vast. | Wanneer vraagstukken binnen meerdere vakken aan de orde komen, kunnen ze vanuit verschillende perspectieven benaderd worden. Dat maakt leerlingen vertrouwd met multidisciplinair en interdisciplinair werken. |
Stel in overleg met ontwikkelteams van andere leergebieden een of meer leergebiedoverstijgende vraagstukken vast. | Wanneer vraagstukken binnen meerdere leergebieden aan de orde komen, kunnen ze vanuit verschillende perspectieven benaderd worden. Dat maakt leerlingen vertrouwd met multidisciplinair en interdisciplinair werken. |
Bedenk wat op school helpt om samenhang in het curriculum te brengen: met wat voor bouwstenen help je ze het best? |
|
Op niveau van leerdoelen |
|
Geef bij inhouden aan hoe leerlingen er mee om moeten kunnen gaan in termen van vaardigheden. |
Kennis is verbonden met vaardigheden, in twee richtingen:
Samenhang in het curriculum wordt versterkt als we bij de verschillende inhouden zoveel mogelijk steeds aangeven met welke brede vaardigheden zij verbonden worden - als geen van de brede vaardigheden hiervoor geschikt is, dan kan het ontwikkelteam vaardigheden aangeven die meer specifiek voor het leergebied of een vak zijn. |
Geef bij inhouden aan in welke betekenisvolle contexten die gebruikt kunnen worden. | Het verbinden van inhoud met contexten maakt het mogelijk dat de inhoud aan betekenis wint. |