hulpvragen
12 oktober 2020
Vragen die je helpen bij het bepalen of een tekst rijk genoeg is voor je onderwijs
Vragen over de inhoud van de tekst
- Past de tekst bij het doel van je les?
- Helpt de inhoud leerlingen om hun (persoonlijke) kennis en ervaringen te verbinden aan kennis over de wereld?
- Is de tekst te generaliseren en kun je er taken bij bedenken die aansluiten op de behoefte van de leerlingen?
- Is de inhoud van de tekst authentiek en leent het zich voor verdere exploratie en verdieping door leerlingen?
Bron: Oxford University Press
Vragen over de wijze waarop de tekst geschreven is
- Staan er in de tekst langere zinnen met verbindingswoorden?
- Is er sprake van een elementaire verhaalstructuur?
- Is er een gevarieerde woordenschat met voldoende laagfrequente woorden?
- Worden er (causale) verbanden gelegd tussen tekstgedeelten?
- Gaat het om een doorlopende tekst en niet om losse fragmenten?
- Ondersteunen eventuele illustraties de tekst of zijn ze alleen ter verlevendiging?
Bron: Blogspot geletterdheid en schoolsucces