Analyseren

25 september 2023

Analyseren = de vaardigheid om informatie op te delen in onderdelen, zodat de (organisatorische) structuur kan worden begrepen en bestudeerd.

Leerdoelen

De leerling

  • herkent onuitgesproken aannames;
  • herkent fouten in de logica van redeneringen;
  • onderscheidt feiten van gevolgtrekkingen;
  • evalueert de relevantie van informatie.

Vaardigheden

  • Patronen herkennen;
  • Organisatie van onderdelen;
  • Herkennen van verborgen betekenissen;
  • Identificatie van samenstellende elementen.

Formuleren van vragen/opdrachten

Actiewoorden: analyseer, scheid, orden, leg uit, verbind, classificeer, deconstrueer, construeer, vergelijk, selecteer, leid af.

Voorbeelden

  • Welke gebeurtenis zou niet gebeurd zijn als…?
  • Als … waar is, wat betekent dat dan voor …?
  • Op welke manier is … hetzelfde als ...?
  • Wat zijn andere mogelijke uitkomsten?
  • Waarom gebeurde…?
  • Kun je uitleggen wat er gebeurde toen...?
  • Welke problemen kom je tegen bij...?
  • Kun je onderscheid maken tussen… en ...?
  • Wat waren de motieven voor ..?
  • Wat was het keerpunt?