Analyseren
25 september 2023
Analyseren = de vaardigheid om informatie op te delen in onderdelen, zodat de (organisatorische) structuur kan worden begrepen en bestudeerd.
Leerdoelen
De leerling
- herkent onuitgesproken aannames;
- herkent fouten in de logica van redeneringen;
- onderscheidt feiten van gevolgtrekkingen;
- evalueert de relevantie van informatie.
Vaardigheden
- Patronen herkennen;
- Organisatie van onderdelen;
- Herkennen van verborgen betekenissen;
- Identificatie van samenstellende elementen.
Formuleren van vragen/opdrachten
Actiewoorden: analyseer, scheid, orden, leg uit, verbind, classificeer, deconstrueer, construeer, vergelijk, selecteer, leid af.
Voorbeelden
- Welke gebeurtenis zou niet gebeurd zijn als…?
- Als … waar is, wat betekent dat dan voor …?
- Op welke manier is … hetzelfde als ...?
- Wat zijn andere mogelijke uitkomsten?
- Waarom gebeurde…?
- Kun je uitleggen wat er gebeurde toen...?
- Welke problemen kom je tegen bij...?
- Kun je onderscheid maken tussen… en ...?
- Wat waren de motieven voor ..?
- Wat was het keerpunt?