Leervoorwaardelijke vaardigheden

20 februari 2025

Om leerlingen op school te kunnen laten leren zijn sociale en communicatieve vaardigheden en vaardigheden om samen te werken essentieel.

Voor leraren is het vanzelfsprekend dat sociale en communicatieve vaardigheden voorwaarden zijn voor effectief onderwijs. Leraren in het voortgezet onderwijs veronderstellen soms dat leerlingen al over deze vaardigheden beschikken, maar zullen deze soms ook bij hun leerlingen missen. Het is van belang deze vaardigheden bij deze leerlingen te bevorderen.
Ook metacognitieve vaardigheden dragen bij aan het leren van leerlingen, maar die vaardigheden krijgen in de lespraktijk lang niet altijd aandacht. Dit komt misschien doordat het begrip metacognitieve vaardigheden nog niet bij iedereen bekend is. We noemen ze daarom leervaardigheden, en deze zijn samen met sociale en communicatieve vaardigheden en samenwerkingsvaardigheden ondergebracht bij de leervoorwaardelijke vaardigheden.

Wil je meer weten over leervoorwaardelijke vaardigheden? Lees dan Drie leervoorwaardelijke vaardigheden nader bekeken.

Wil je meer weten over metacognitieve vaardigheden? Lees dan Metacognitieve kennis en vaardigheden, zelfregulatie, en leervaardigheden (pdf, 171 kB).

Ook executieve functies worden wel tot leervoorwaardelijke vaardigheden gerekend. Dat zijn echter geen vaardigheden en daarom zijn ze hier niet opgenomen. Wil je er meer over weten? Lees dan Wat zijn executieve functies, en wat zijn ze niet? (pdf, 149 kB)