Hoe soorten kennis en vaardigheden met elkaar zijn verbonden
Hieronder zie je welke vaardigheden zich kunnen ontwikkelen vanuit welke kennis.
Soorten kennis | Soorten vaardigheden |
---|---|
Feitenkennis Kennis van feiten, zoals namen, getallen, gebeurtenissen, spellingsregels, tafels van vermenigvuldiging, stelling van Pythagoras, historische jaartallen, topografie, namen van planten en dieren, chemische structuurformules |
Geen vaardigheden. Feitenkennis wordt gememoriseerd en is dan op afroep beschikbaar. Er is geen sprake van een procedure die wordt geautomatiseerd. |
Conceptuele kennis
Wil je meer weten? Lees hieronder verder.* |
|
Procedurele kennis Kennis van procedures voor bij taken en problemen. Bij vakspecifieke aanpakken van afgebakende taken... Wil je meer weten? Lees hieronder verder.** |
Procedurele vaardigheden ...kun je snelle routines ontwikkelen. |
Metacognitieve kennis Kennis van je eigen kennis en van wat je nog niet weet of begrijpt en kennis van je eigen denken, leren, redeneren en problemen oplossen. |
Metacognitieve vaardigheden Reguleren van je eigen denken, door dit te plannen en te sturen, volgen, beoordelen en zo nodig bij te stellen. |
* Kennis van begrippen is het kennen en kunnen omschrijven en hanteren van de betekenis van begrippen. Begripsontwikkeling bij leerlingen kan vragen om specifieke aandacht, om misconcepties te voorkomen of om deze te signaleren en te helpen corrigeren.
Samenhangende conceptuele kennis wordt vaak ‘inzicht’ genoemd. Het is deze kennis waardoor, waarmee en waarover mensen kunnen denken en redeneren. Denk bijvoorbeeld aan het beschrijven en verklaren van verschijnselen, het oplossen van problemen en het bereiken van doelen. Ontwikkelen van zulke kennis vraagt om het verbinden van nieuwe kennis met al aanwezige voorkennis. Daarbij leg je steeds meer onderlinge verbindingen, die zich ontwikkelen tot netwerken in het geheugen.
** Kennis over procedures kan ook meer algemene aanpakken, methodieken en stappenplannen omvatten voor het verrichten van taken in leergebieden, samenleving en beroepen. Hierbij hoort ook kennis over wanneer of waarbij welke aanpak geschikt is.