Vier belangrijke soorten kennis in onderwijs
20 februari 2025
In het onderwijs wordt nog steeds vaak verwezen naar de ‘taxonomie van Bloom’. Deze dateert echter van 1956 en is in 2001 grondig herzien.
Deze nu actuele taxonomie van onderwijsdoelen onderscheidt de volgende vier soorten kennis:
- Feitenkennis: kennis van feiten, zoals spellingsregels, tafels van vermenigvuldiging, stelling van Pythagoras, historische jaartallen, topografie, namen van planten en dieren, chemische structuurformules;
- Conceptuele kennis: (a) kennis van de betekenis van begrippen, zoals getal, woord, breuk, functie, tijdperk, schaal, kracht, reactie, organisme, democratie, en (b) samenhangende conceptuele kennis: kennis van relaties tussen begrippen en tussen begrippen en feiten;
- Procedurele kennis: kennis over procedures om taken uit te voeren of problemen op te lossen; dit kan gaan om meer algemene aanpakken, maar in onderwijs gaat het vaak om vakspecifieke procedures, die zich kunnen ontwikkelen tot min of meer snelle routines;
- Metacognitieve kennis: dit betreft het kennen van je eigen kennis en van de manieren waarop je denkt en leert en problemen oplost, waaruit zich metacognitieve vaardigheden kunnen ontwikkelen.
Wil je meer weten over hoe kennis en vaardigheden met elkaar zijn verbonden, lees dan Hoe soorten kennis en vaardigheden met elkaar zijn verbonden.