executieve functies
Ken je leerlingen bij wie alles vanzelf gaat, zoals Cecile of Rens?
Rens, die in de onderbouw weinig tijd aan school besteedt, omdat alles hem makkelijk af gaat. Het regent prachtige cijfers. Maar in de vierde van het vwo, nu de leerstof complexer wordt en wat van hem gevraagd wordt ook, krijgt hij het niet meer voor elkaar.
Of Cecile die het vmbo vlot heeft doorlopen en nu op het mbo in de problemen komt, omdat ze nooit heeft leren omgaan met grotere hoeveelheden leerstof. Doorzetten blijkt erg lastig te zijn voor haar als het tegenzit.
Deze voorbeelden laten zien dat ook leerlingen bij wie alles als vanzelf gaat, baat hebben bij maatwerk. Want een uitdagend programma geeft hen de kans hun executieve functies te ontwikkelen. Dat zijn die functies die het werken en leren mogelijk maken. Ze leren dan doorzetten, plannen, met tijd omgaan, om maar een paar executieve functies te noemen.
Maatwerk is meer dan het aanbieden van compacte of verrijkte inhoud."
Heb je zo’n leerling bij wie altijd alles vanzelf lijkt te gaan? En zie je kansen voor een uitdagend programma? Ga dan ook na welke begeleiding jouw leerling nodig heeft en monitor dat goed tijdens het traject.
Het kan zijn dat de executieve functies van jouw leerling wel goed ontwikkeld zijn. Maar is dat niet het geval, biedt dan hulp op het gebied van executieve functies zonder het programma los te laten. Hoe je dat doet lees je hieronder.
Werken aan executieve functies is maatwerk
Executieve functies spelen een rol bij alles wat je doet - dus binnen én buiten school. De context heeft veel invloed op hoe deze functies tot uiting komen. Zo begin je aan sommige dingen zonder nadenken, terwijl je in andere situaties zit te dralen. En misschien is het voor jou ook een stuk makkelijker om aan het werk te blijven in een omgeving zonder afleidingen.
De leerling weet vaak zelf het beste welke executieve functies hem of haar het meest in de weg zitten. Als leraar is het belangrijk om daarover in gesprek te gaan. Het is niet altijd wat het lijkt. Zo kan het niet op tijd inleveren van huiswerk in verschillende dingen zitten, zoals niet goed kunnen plannen, beginnen of afmaken. Laat de leerling zelf onderzoeken waar het hem in zit en aan welke executieve functies hij dus moet gaan werken. Daar hebben we een analyseboekje voor gemaakt. Die vind je op de themapagina werken aan executieve functies. Daar vind je meer materialen om direct in te zetten in de klas. Er is leermateriaal voor verschillende vormen van maatwerk, zoals individueel, in groepjes of met de hele klas. Ook kun je hier verder lezen over executieve functies.