Uitwerking bij W&T - Generieke vaardigheden

9 oktober 2019

VOORBEELDEN VAN TAALVAARDIGHEDEN
De leerling kan:
Informatievaardigheden
  • het informatieprobleem vaststellen
  • bepalen welke informatie nodig is
  • betrouwbare bronnen selecteren
  • informatie opzoeken in duidelijk geordende (digitale) naslagwerken, zoals woordenboeken, telefoongids en dergelijke
  • schematisch informatie lezen en relaties met de tekst expliciteren
  • eenvoudige informatieve teksten lezen en begrijpen, zoals (digitale) zaakvakteksten in naslagwerken, op internet en in eenvoudige schematische overzichten
  • informatie selecteren, ordenen (bijv. met mind map) en verwerken
  • omgaan met media en technologische hulpmiddelen, waaronder hulpmiddelen en aanpassingen voor de beperking, die de redzaamheid vergroten (kerndoel 5 so)
Communiceren en daarbij vaktaal gebruiken
  • korte eenvoudige teksten schrijven over alledaagse onderwerpen of over onderwerpen uit zijn of haar eigen directe leefwereld
  • informatie, mondeling of schriftelijk, gestructureerd weergeven en daarbij gebruik maken van relevante begrippen (vaktaal)
  • zich naar vorm en inhoud uitdrukken bij het geven en vragen van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg, het geven van instructie en bij het discussiëren
  • eigen gedachten en gevoelens en die van anderen kunnen uitdrukken
  • respectvol luisteren en kritiseren van anderen
  • informatie beoordelen in discussies en in een gesprek dat informatief of opiniërend van karakter is leren met argumenten te reageren
  • redeneren vanuit waarnemingen en door deze te koppelen aan conceptuele kennis argumenten verzamelen voor een conclusie of verklaring
  • vaktaal en notaties toepassen bij het maken van een presentatie of verslag van een onderzoek of ontwerp
VOORBEELDEN VAN REKEN-WISKUNDIGE VAARDIGHEDEN
De leerling kan:
  • rekenkundige bewerkingen toepassen met getallen
  • rekenen met en toepassen van verhoudingen
  • meten en rekenen met grootheden en eenheden
  • informatie verwerken in tabellen en grafieken en tabellen en grafieken kunnen interpreteren
VOORBEELDEN VAN REFLECTEREN OP LEREN
De leerling kan:
  • realistische doelen stellen
  • zowel in positieve als in negatieve zin op eigen handelen en leren reageren
  • ontwikkeling van eigen kennis en inzichten verwoorden
  • hiaten in kennis signaleren
  • ontwikkeling van eigen leerproces verwoorden
VOORBEELDEN VAN SAMENWERKEN
De leerling kan:
  • rol(len) herkennen
  • hulp vragen, geven en ontvangen
  • onderhandelen en afspraken maken
  • verschillen respecteren tussen groepsleden
  • functioneren in heterogene groepen
  • leren omgaan met conflictsituaties (thema 4 so)