Wetenschappelijke houding - Aspecten van houding

1 november 2024

NB Voor alle gedragskenmerken geldt dat deze zich met het toenemen van de leeftijd verder ontwikkelen.

Willen weten

Gedragskenmerken van het kind:

nieuwsgierig

  • heeft initiële/brede interesse waarbij het zich verwondert over zaken, zich veel afvraagt en leergierig is;
  • stelt veel vragen.

gemotiveerd

  • is intrinsiek gemotiveerd en werkt met passie en plezier;
  • wil onverstoorbaar doorwerken, ook als het tijd is aan het eind van de les;
  • is geconcentreerd, werkt met 'tong uit de mond' en laat zich niet door de omgeving storen;
  • vraagt wanneer het verder mag gaan en gaat ook thuis verder met de opdracht;
  • is enthousiast voor veel vakgebieden.

Kritisch willen zijn

Gedragskenmerken van het kind:

observerend

  • is oplettend, opmerkzaam en volgt vreemde verschijnselen;
  • observeert objectief en precies;

(bij jonge kinderen)

  • werkt non-verbaal;
  • handelt ongecontroleerd;
  • is oplettend en aandachtig;
  • is snel en opmerkzaam;
  • werkt nauwkeurig op kleuterniveau;

(bij oudere kinderen)

  • discussieert kritisch over materiaalgebruik in het prototype.

objectief

  • staat open voor invloeden van buiten en voor nieuwe ideeën;
  • is bereid om te leren van de ander en is 'open minded';
  • is onbevooroordeeld.

nauwkeurig

  • is netjes en nauwgezet (technisch, mathematisch, taalgebruik), consciëntieus en heeft een drang naar perfectie;

(bij oudere kinderen)

  • werkt de globale ontwerpschets nauwkeurig uit in een ontwerptekening op schaal (met rekenmachine);
  • begint opnieuw als het nog niet zint.

kritisch naar anderen

  • is kritisch naar medeleerlingen en de leraar;
  • is kritisch over bronnen en bestaande ideeën;
  • wil zaken van verschillende kanten bekijken en verschillende opvattingen leren kennen;

(bij oudere kinderen)

  • is kritisch op het stellen van vragen;
  • reageert naar medeleerlingen om het goed te doen en nauwkeurig/precies te zijn

kritisch op zichzelf

  • is kritisch op eigen ideeën;
  • is kritisch op eigen werk;
  • kan omgaan met kritiek van anderen, met eigen onzekerheid en onwetendheid;
  • is kritisch op het eigen materiaalgebruik.

Willen begrijpen

Gedragskenmerken van het kind:

begrijpen

  • gaat op zoek naar de oorzaak of reden van iets;

(bij jongere kinderen)

  • vraagt van alles. Waarom? Hoe zit dat? etc.;
  • haalt dingen uit elkaar;
  • bekijkt dingen/werk van anderen en wil weten hoe het zit;

(bij oudere kinderen)

  • door een onderwerp uit te pluizen en te doorgronden, op zoek gaan naar de oorzaak of de reden van iets (Waarom? Waardoor? Waartoe? Hoe?)

overzicht

  • overziet het werk (van anderen) en plaatst het in een kader.

Vernieuwend willen zijn

Gedragskenmerken van het kind:

origineel

  • gaat een eigen richting uit;
  • maakt niet alleen dingen na, doet niet alleen na, maar werkt ook eigen ideeën uit;
  • voegt zelfstandig originele aspecten toe in een ontwerp.

onconventioneel

  • treedt buiten de bestaande kaders;
  • heeft lef en staat open voor onbekendheid.

innovatief

  • heeft oorspronkelijke, originele gedachten en nieuwe ideeën die anders mogen zijn;
  • voegt (in overleg) vernieuwende elementen toe aan een ontwerp.

associatief

  • is creatief, intuïtief en flexibel.

Willen bereiken

Gedragskenmerken van het kind:

initiatiefrijk

  • bedenkt veel verschillende dingen;
  • begint en probeert opnieuw als het niet lukt;
  • is ondernemend.

persistent

  • werkt hard en is een doorzetter.

geduld

  • werkt geduldig en verwacht niet te snel resultaat.

ambitieus

  • weet eigen doelen te stellen.

energiek

  • wil er voor gaan

gedreven

  • is grondig en vastberaden;
  • zoekt vasthoudend naar een oplossing voor een probleem.

Willen delen

Gedragskenmerken van het kind:

sociaal

  • is gericht op samenwerking;
  • verdeelt taken onder groepsleden en houdt zich aan afspraken;
  • is bereid om te leren van de ander;
  • vertelt over ervaringen aan klasgenoten en anderen.

overtuigend

  • stelt problemen aan de orde;
  • legt het probleem uit en overtuigt anderen van eigen ideeën;
  • stelt plenair vragen.