Wetenschappelijke houding - Aspecten van houding
1 november 2024
NB Voor alle gedragskenmerken geldt dat deze zich met het toenemen van de leeftijd verder ontwikkelen.
Willen weten
Gedragskenmerken van het kind:
nieuwsgierig
- heeft initiële/brede interesse waarbij het zich verwondert over zaken, zich veel afvraagt en leergierig is;
- stelt veel vragen.
gemotiveerd
- is intrinsiek gemotiveerd en werkt met passie en plezier;
- wil onverstoorbaar doorwerken, ook als het tijd is aan het eind van de les;
- is geconcentreerd, werkt met 'tong uit de mond' en laat zich niet door de omgeving storen;
- vraagt wanneer het verder mag gaan en gaat ook thuis verder met de opdracht;
- is enthousiast voor veel vakgebieden.
Kritisch willen zijn
Gedragskenmerken van het kind:
observerend
- is oplettend, opmerkzaam en volgt vreemde verschijnselen;
- observeert objectief en precies;
(bij jonge kinderen)
- werkt non-verbaal;
- handelt ongecontroleerd;
- is oplettend en aandachtig;
- is snel en opmerkzaam;
- werkt nauwkeurig op kleuterniveau;
(bij oudere kinderen)
- discussieert kritisch over materiaalgebruik in het prototype.
objectief
- staat open voor invloeden van buiten en voor nieuwe ideeën;
- is bereid om te leren van de ander en is 'open minded';
- is onbevooroordeeld.
nauwkeurig
- is netjes en nauwgezet (technisch, mathematisch, taalgebruik), consciëntieus en heeft een drang naar perfectie;
(bij oudere kinderen)
- werkt de globale ontwerpschets nauwkeurig uit in een ontwerptekening op schaal (met rekenmachine);
- begint opnieuw als het nog niet zint.
kritisch naar anderen
- is kritisch naar medeleerlingen en de leraar;
- is kritisch over bronnen en bestaande ideeën;
- wil zaken van verschillende kanten bekijken en verschillende opvattingen leren kennen;
(bij oudere kinderen)
- is kritisch op het stellen van vragen;
- reageert naar medeleerlingen om het goed te doen en nauwkeurig/precies te zijn
kritisch op zichzelf
- is kritisch op eigen ideeën;
- is kritisch op eigen werk;
- kan omgaan met kritiek van anderen, met eigen onzekerheid en onwetendheid;
- is kritisch op het eigen materiaalgebruik.
Willen begrijpen
Gedragskenmerken van het kind:
begrijpen
- gaat op zoek naar de oorzaak of reden van iets;
(bij jongere kinderen)
- vraagt van alles. Waarom? Hoe zit dat? etc.;
- haalt dingen uit elkaar;
- bekijkt dingen/werk van anderen en wil weten hoe het zit;
(bij oudere kinderen)
- door een onderwerp uit te pluizen en te doorgronden, op zoek gaan naar de oorzaak of de reden van iets (Waarom? Waardoor? Waartoe? Hoe?)
overzicht
- overziet het werk (van anderen) en plaatst het in een kader.
Vernieuwend willen zijn
Gedragskenmerken van het kind:
origineel
- gaat een eigen richting uit;
- maakt niet alleen dingen na, doet niet alleen na, maar werkt ook eigen ideeën uit;
- voegt zelfstandig originele aspecten toe in een ontwerp.
onconventioneel
- treedt buiten de bestaande kaders;
- heeft lef en staat open voor onbekendheid.
innovatief
- heeft oorspronkelijke, originele gedachten en nieuwe ideeën die anders mogen zijn;
- voegt (in overleg) vernieuwende elementen toe aan een ontwerp.
associatief
- is creatief, intuïtief en flexibel.
Willen bereiken
Gedragskenmerken van het kind:
initiatiefrijk
- bedenkt veel verschillende dingen;
- begint en probeert opnieuw als het niet lukt;
- is ondernemend.
persistent
- werkt hard en is een doorzetter.
geduld
- werkt geduldig en verwacht niet te snel resultaat.
ambitieus
- weet eigen doelen te stellen.
energiek
- wil er voor gaan
gedreven
- is grondig en vastberaden;
- zoekt vasthoudend naar een oplossing voor een probleem.
Willen delen
Gedragskenmerken van het kind:
sociaal
- is gericht op samenwerking;
- verdeelt taken onder groepsleden en houdt zich aan afspraken;
- is bereid om te leren van de ander;
- vertelt over ervaringen aan klasgenoten en anderen.
overtuigend
- stelt problemen aan de orde;
- legt het probleem uit en overtuigt anderen van eigen ideeën;
- stelt plenair vragen.