Trendanalyse
13 november 2023
Ontwikkelingen en uitdagingen bij Wetenschap & Technologie in het basisonderwijs
Wat is de huidige stand van zaken op het gebied van wetenschap & technologie in het basisonderwijs? Wat gaat goed en wat kan beter? En welke trends zijn er?
We beschrijven de ontwikkelingen en uitdagingen bij wetenschap & technologie in het basisonderwijs. Diverse experts, pabodocenten en leerkrachten uit het onderwijsveld leverden hiervoor input, zowel mondeling, schriftelijk en via wetenschappelijke publicaties.
We zien de volgende trends:
- De aandacht voor W&T wordt moeilijker door de afname van aandacht voor wereldoriëntatie.
- De meeste scholen weten dat er aandacht moet zijn voor W&T. Een goede aanpak gaat nog moeizaam.
- Scholen die aan W&T doen, willen er structureel mee aan de slag.
- W&T wordt nog steeds gezien als onderwijsvernieuwing
- Scholen en instellingen hebben de behoefte om W&T niet alleen te combineren met Natuur & Techniek, maar ook met andere leergebieden.
- Steeds meer scholen ontdekken dat bij W&T alle kinderen kunnen meedoen en dat W&T de sociaal emotionele ontwikkeling stimuleert.
- Bij W&T is er steeds meer nadruk op lokale initiatieven: het bedrijfsleven en andere organisaties maken werk van W&T
- W&T heeft steeds meer de aandacht van methodemakers en andere aanbieders van leermateriaal.
Hoewel we deze trends apart beschrijven, is er natuurlijk een sterke onderlinge samenhang.