Planning in bewegingsonderwijs
Planning is een van de kernactiviteiten van docenten en vaksecties LO. SLO heeft daarvoor diverse basisdocumenten en digitale programma's ontwikkeld. Planning is een belangrijk onderdeel van een vakwerkplan. Een goed doordachte planning zorgt er voor dat alle leerlijnen en kernactiviteiten evenwichtig aan bod komen en dat docenten kunnen inspelen op de verschillende deelnameniveaus van de leerlingen.
Kompas Bewegingsonderwijs
Kompas bewegingsonderwijs is een planningstool voor bewegingsonderwijs in het voortgezet onderwijs.
Met deze digitale tool kunnen vaksecties hun programma bewegingsonderwijs vastleggen.
Leerlijnen landelijke kaders
SLO heeft overzichten gemaakt voor havo/vwo en vmbo waarop per vak en per leergebied te zien is, welke doorlopende lijn er is vanuit de kerndoelen in het primair onderwijs, via onderbouw naar de examenprogramma’s in de bovenbouw.
Scholen kunnen deze overzichten gebruiken bij het vormgeven van een doorlopende leerlijn voor het eigen vak of voor het leergebied. SLO noemt deze overzichten 'leerlijnen landelijke kaders'.
Plannen op basis van voortgang
De uitwerking van het vakwerkplan doe je idealiter op basis van inzicht in de vorderingen van de leerlingen. Dat kan door te werken met een volgsysteem. Op de pagina Toetsen en volgen vind je daar meer informatie over.
contactpersoon
agenda
nieuws
relevante SLO-publicaties
- Startnotitie bewegen en sport12 september 2024
- Curriculumspiegel 201721 september 2017
- Bewegingsonderwijs in het basisonderwijs9 augustus 2016
- Bewegingsonderwijs en sport : vakspecifieke trendanalyse 201513 mei 2015
- Curriculummonitor 2014: verkenning van de curriculumpraktijk in primair en voortgezet onderwijs9 april 2015