Veelgestelde vragen algemeen
FAQ's over praktijkgerichte programma’s voor het havo.
In de Praktijkroute havo-Educatie hebben havisten de mogelijkheid om zich te oriënteren op het brede werkveld onderwijs en educatie. Ze krijgen de mogelijkheid om buiten het leslokaal op onderzoek uit te gaan, mede aan de hand van gerichte en realistische opdrachten. De havisten kunnen proeven van de dagelijkse praktijk van verschillende beroepsbeoefenaren en kennis maken met actuele vraagstukken van de onderwijsagenda. Ook het zelf uitproberen mag niet ontbreken; denk aan zelf een (deel)les maken, aan de slag als assistent-trainer of als junior-rondleider met een groepje op pad door een museum of langs erfgoed.
Door deze praktijkroute kunnen havisten onderzoeken in hoeverre het werken in het brede educatieve domein mogelijk iets voor hen is. Ze verzamelen hiertoe generieke en vakinhoudelijke bagage maar bovenal creëren ze persoonlijke bagage voor hun verdere levensloop. Een van de belangrijkste leervragen is immers de vraag of de leerlingen door alle nieuwe ervaringen en opdrachten zélf vervolgstappen kunnen zetten. Wellicht een vervolgopleiding richting pabo of tweedegraads lerarenopleiding, of bijvoorbeeld de keuze voor de sportacademie of een studie onderwijswetenschappen.
Grondtoon van de praktijkroute havo-Educatie is het vergroten van meer zelfinzicht door het reflecteren op nieuwe praktijkervaringen (kennis en vaardigheden), bijzondere ontmoetingen en talentontwikkeling. Tijdens deze praktijkroute wordt bovenal het enthousiasme en de hands-on mentaliteit van deze leerlingen.
De praktijkroute havo-Educatie is uitgewerkt in een conceptexamenprogramma van 120 studielasturen (120 SLU).
De praktijkroute havo-Educatie wordt afgesloten met een schoolexamen waarvan het cijfer meetelt in het combinatiecijfer. Het is aan de school om op basis van het conceptexamenprogramma (wettelijk kader) een eigen onderwijsprogramma te ontwikkelen. Passend bij de context en visie van de school op havo-Educatie, de eigen leerlingpopulatie en de mogelijkheid tot samenwerking met externe (educatieve) partners in de eigen regio.
De school bepaalt het onderwijsaanbod en maakt eigen afwegingen daarin.
Bij het concept-schoolexamenvak Praktijkroute havo-Educatie (120 studielasturen) krijgen havisten de gelegenheid om zich te oriënteren op het brede werkveld onderwijs en educatie.
In de kern gaat het bij praktijkgerichte programma’s voor het havo om brede interdisciplinaire vakken (pgp-M en pgp-T) om leerlingen voor te bereiden op keuze en overstap naar het vervolgonderwijs.
Havo-scholen die (willen) deelnemen aan de pilot havo Educatie of zich willen voorbereiden op deze praktijkroute kunnen gebruikmaken van de subsidieregeling (pdf, 608 kB) die hiertoe in voorjaar 2023 is uitgewerkt.
Op de site van DUS-I staat meer informatie over wanneer en hoe een havo-school zich hiervoor kan aanmelden.
Ja, de aanmelding voor scholen die willen starten in schooljaar 2023-2024 en dat jaar willen gebruiken als voorbereidingsjaar staat open tot 21 juli 2023.
Daarna is er in januari 2024 een gelegenheid om vanaf schooljaar 2024-2025 onder voorwaarden in te stappen of dat schooljaar als voorbereidingsjaar te gebruiken.
Op de site van DUS-I staat meer informatie over wanneer en hoe een havo-school zich hiervoor kan aanmelden.