Leerplankader kunstzinnige oriëntatie
Waarom een leerplankader kunstzinnige oriëntatie?
Als team vinden wij het van belang dat het buitenschools cultureel aanbod aansluit bij wat wij doen binnen school. Via het leerplankader spreek je met kunstinstellingen en aanbieders over hetzelfde: dit is wat wij willen dat de leerlingen leren". (interne cultuurcoördinator basisschool De Wegwijzer in Zeist)
In het kader van het programma 'Cultuureducatie met Kwaliteit' heeft het ministerie van OCW ons in 2012 verzocht om een leerlijn voor kunstzinnige oriëntatie te ontwikkelen. Met deze voorbeeldmatige leerlijn kunnen scholen, samen met culturele instellingen, de doelen bij activiteiten afstemmen. De leerlijn en het leerplankader bieden mogelijkheden voor een gesprek over waarin leerlingen zich kunnen ontwikkelen op het gebied van kunst en cultuur.
Wat is het verschil tussen een leerlijn en een leerplankader?
In het kader van Cultuureducatie met Kwaliteit (2013) hebben we voor culturele instellingen het Leerplankader kunstzinnige oriëntatie ontwikkeld. Dit leerplankader gaat uit van competenties die leerlingen binnen het creatieve proces ontwikkelen voor muziek, dans, drama, beeldende kunst en cultureel erfgoed. Net als bij de voorbeeldmatige leerlijnen is het kader het creatieve proces, waarin het gaat over oriënteren, onderzoeken, uitvoeren, evalueren en reflecteren. Het verschil met de leerlijn kunstzinnige oriëntatie is dat die een opbouw van inhouden beschrijft en niet van competenties.
Wat kan ik met dit leerplankader?
Het landelijk Leerplankader kunstzinnige oriëntatie beschrijft competenties voor de disciplines binnen kunstzinnige oriëntatie. Een competentie is een vermogen dat aantoont dat iemand geschikt is voor een taak. Dit vermogen omvat kennis, vaardigheden en attitudes. Leraren en educatief medewerkers van culturele instellingen gebruiken dit leerplankader bij het ontwikkelen van onderwijs, een schooleigen curriculum of cultureel aanbod voor kunstzinnige oriëntatie. Ook vind je op deze pagina handreikingen voor leerkrachten in primair en speciaal onderwijs, medewerkers van culturele instellingen en pabo's.
Uitgangspunten | Samenhang |
---|---|
De uitgangspunten worden gevormd door de karakteristiek, de drie kerndoelen van het leergebied kunstzinnige oriëntatie en een aantal extra aandachtspunten. |
Samenhang gaat het over de relatie tussen het leergebied kunstzinnige oriëntatie en de rest van het onderwijs. |
Leerlijnen | |
Voor elke kunstzinnige vakdiscipline en voor cultureel erfgoed is een leerlijn ontwikkeld. Elke leerlijn is opgebouwd uit competenties. De afzonderlijke leerlijnen hebben het creatieve proces als uitgangspunt. Dit proces kent verschillende processtappen. Dat wat deze leerlijnen gemeenschappelijk hebben is beschreven in generieke competenties. |
|