2. achtergrondmuziek

30 oktober 2019

Oriënteren

Oriënteren, muziek en film

De leerlingen hebben cd's meegenomen. De muziek wordt besproken: is het spannend, vrolijk, eng?
Ter introductie vraagt de leerkracht aan de leerlingen om te kijken naar het volgende YouTube filmpje:

Oriënteren, reflectie op film en achtergrondmuziek

De leerkracht laat de leerlingen de sfeer van de muziek onder woorden brengen (vrolijk, zwaar, duister), en koppelt dat aan muzikale termen (hoog, laag, snel langzaam, piano, etc.).
De leerlingen zijn betrokken en luisteren goed. Het nabespreken gaat niet altijd even makkelijk omdat de leerlingen nog niet zo gewend zijn aan het onder woorden brengen van wat ze hebben gehoord. Toch komt de leerkracht een heel eind, en trekt (samen met de leerlingen) de conclusie dat de muziek die je bij beelden hoort van grote invloed is op hoe die beelden op je overkomen.

Onderzoeken

​Onderzoeken, opdracht en uitleg

Nu het de leerlingen duidelijk is dat muziek van invloed is op beelden, geeft de leerkracht de volgende opdracht:

  • ​je gaat in een groepje kijken naar een stukje van onze eigen film;
  • daarbij kiezen jullie passende muziek van onze cd’s. Je mag daar ons overzichtslijstje bij gebruiken.

Onderzoeken, achtergrondmuziek bij film kiezen

De leerlingen kiezen nummers met behulp van het overzichtslijstje (‘druk? Ja! we waren toen heel druk!) en gaan luisteren. Tijdens het luisteren gebruiken ze veel van de woorden uit de klassikale bespreking, zoals: ‘piano’, ‘hard’ en 'zacht'. Sommige leerlingen nemen het voortouw, anderen kijken vooral mee. Op deze manier voorzien ze alle beelden van passende muziek.