Watermuziek
Lesvoorbeeld muziek, groep 5
Water! Je ziet het, voelt het, proeft het, je ruikt het en je hoort het. Wat betekent water voor de leerlingen en welke kenmerken heeft water? Elke vorm van water heeft zijn eigen geluid: druppelen, regenen, hagelen, stromen, bruisen. Maar bij water kan ook stilte horen.
De leerlingen van groep 5 hebben veel met water te maken: het is een betekenisvol onderwerp voor ze. Soms moeten ze door de regen naar school. Ze zwemmen in water of varen erop en iedere leerling drinkt water. De natuur heeft water nodig: zonder water zouden we niet kunnen bestaan. Maar de kinderen horen ook over de gevaren van water: overstromingen, verdrinkingen op zee, de vernietigende kracht van water. Met groep 5 gaan we de muzikale kanten van water onderzoeken.
Op basis hiervan krijgen de leerlingen de volgende opdracht:
Zoek de antwoorden op de volgende vragen: Met welke instrumenten kun je watergeluiden maken? Welke muziek hoort bij 'water'? Welke watergeluiden zijn er? Kun je daar muziek mee maken? Met welke instrumenten gaat dat goed? Bestaat er ook watermuziek?
Onderstaande fragmenten geven een beeld van de verschillende fasen van het creatieve proces.
Het totale lesvoorbeeld (incl. competenties, leerdoelen en beoordelingscriteria) vindt u hiernaast in de pdf.
Oriënteren
Watermuziek, oriënteren De leerkracht vraagt de leerlingen of het in het filmpje ging over geluiden of over muziek. Het is interessant om met de kinderen te kijken wat er precies gebeurt:
Zo ontstaat een compositie met de klanken van vallende waterdruppels. De volgende onderzoeksvragen komen via een woordweb aan de orde:
|
Onderzoeken
Watermuziek, onderzoeken Vooraf bespreken de leerlingen:
De muziekverhalen zullen ook beoordeeld worden. De beoordelingscriteria zijn:
|
Uitvoeren
Watermuziek, uitvoeren De andere kinderen luisteren met aandacht en geven, aan de hand van de beoordelingscriteria, feedback op elke presentatie. Bij muziek wordt elke presentatie onmiddellijk geëvalueerd: de herinnering is vaak te vluchtig om eerst alle presentaties af te werken en pas daarna te evalueren. De beoordelingscriteria staan op het digibord. |
Evalueren
Watermuziek, evalueren b. De kinderen beluisteren twee à drie stukjes muziek. Hierbij wordt de volgende vraag gesteld: heeft deze muziek iets te maken met water?
c. De kinderen zingen het lied ‘Water’ (Eigen-wijs). |