Suggesties voor vakinhouden cultureel erfgoed

9 maart 2023

Kerndoel 56: De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.

Groep 1-2

Groep 3-4

Materieel erfgoed
  • Gebruiksvoorwerpen uit het vroege verleden en de babytijd van kinderen (bijv. kleding, speelgoed, foto's).
  • Gebouwen, monumenten en objecten uit het verleden in de wijk van de school (bijv. huizen, boerderijen, torens, de school, molens, gereedschap).

Als in groep 1-2, plus:

  • Gebruiksvoorwerpen van ouders en grootouders, huisraad.
  • Gebouwen, monumenten en objecten uit het verleden in de eigen omgeving (kerken, molens, winkels, schepen, spinnewiel, hondenkar, munten).
  • Ambachten (wolspinnen, handwerken en ijzersmeden).
  • Historische afbeeldingen (schilderijen, filmmateriaal, foto's en beelden).
  • (Eenvoudige) oude schoolboekjes.
  • Musea.
Rituelen, gebruiken en verhalen
  • Oude rijmpjes, (aftel)versjes, (speel)liedjes en spelletjes (met erfgoedvoorwerpen als een hoepel, tol).
  • Feesten.
  • Sprookjes.
  • Verhalen uit het verleden van de leerkracht, (groot)ouders bij voorwerpen en monumenten.

Als in groep 1-2, plus:

  • Gewoonten en gebruiken in het dagelijks leven en bij rituelen en feesten.
  • Omgangsvormen (groeten, voorstellen).
  • Historische prenten- en verhalenboeken.
  • Verhalen van experts en ervaringsdeskundigen bij voorwerpen en monumenten, gebruiken, gebeurtenissen.

Groep 5-6

Groep 7-8
Materieel erfgoed

Als groep 1-4, plus:

  • Gebouwen, monumenten en objecten in de omgeving die naar het verleden verwijzen (straatnaambordjes, uithangborden, gevelstenen, namen van huizen, wapenschilden).
  • Eenvoudige historische kaarten, afbeeldingen, film, dia's, schilderijen en foto's.
  • Eenvoudige archiefbronnen als goed leesbare brieven, ansichtkaarten, filmmateriaal.

Als in groep 1-6, plus:

  • (Kunst- en gebruiks-)voorwerpen in historische context (historische atlassen, kaarten, plattegronden, klokken, zonnewijzers, schilderijen en beelden).
  • Karakter van steden en dorpen: monumenten en gebouwen (pakhuizen, fabrieken stadsmuren).
  • Gedenktekens, standbeelden, straatmeubilair, straat-namen, knotwilgenrijen, havens, grachten, kanalen, schepen.
  • Karakter van landschappen: stuwwallen, duinen, terpen, dijken, polders, gemalen, molens, wegen, rivieren, kanalen, bossen.
  • Werelderfgoedlijst.
  • Archieven.
Rituelen, gebruiken en verhalen

Als groep 1-4, plus:

  • Jeugdliteratuur (overgeleverde historische verhalen, mythen en sagen, verhalen uit verschillende culturen).
  • Informatieve teksten over het verleden,    spreekwoorden en gezegden
  • secundaire bronnen (bijvoorbeeld verhalen en boeken binnen de historische jeugdliteratuur).

Als in groep 1-6, plus:

  • Gebruiken, gewoonten en rituelen binnen een familie, religie, samenleving).
  • Gebruiken, gewoonten en rituelen in verschillende tijdsperiodes en in verschillende culturen.
  • Herkomst van spreekwoorden en teksten van oude liedjes.
  • Verhalen bij voorwerpen, gebruiken, gebeurtenissen van vroeger van een expert als een archivaris, archeoloog, (landschaps)architect, oudheidkundige.