Talentontwikkeling in de praktijk
SLO heeft onderzocht hoe scholen en culturele instellingen hun onderwijsaanbod vormgeven wanneer het gaat om het ontdekken en ontwikkelen van talent binnen kunst en cultuur.
Het onderzoek heeft plaatsgevonden door het uitvoeren van een enquête onder de leden van de Vereniging Cultuurprofielscholen (VCPS) en door interviews met docenten en medewerkers van culturele instellingen. In onderstaande portretten verwoorden deze praktijkexperts hun visie op talentontwikkeling, de kritische succesfactoren die wat hun betreft een rol spelen bij het ontdekken en ontwikkelen van talententen en geven zij een doorkijkje naar voorbeelden van hun eigen leerlijnen en onderwijsaanbod.
Meer lezen over dit onderwerp?
Schoolportretten
Primair onderwijs
- De Weesboom (pdf, 192 kB), Amersfoort
- De Ontdekkingsreis (pdf, 163 kB), Doorn
Voortgezet onderwijs
- Penta college Jacob van Liesveldt (pdf, 172 kB), Hellevoetsluis
- Lyceum Schöndeln (pdf, 172 kB), Roermond
- Het Stedelijk Lyceum Kottenpark (pdf, 176 kB), Enschede
Portret culturele instelling
- Bureau BABEL (pdf, 161 kB), 's-Hertogenbosch
- Kinderatelier Hermitage (pdf, 212 kB), Amsterdam
- Scholen in de Kunst (pdf, 163 kB), Amersfoort