Over het ERK internationaal
Wil je graag de ERK-brontekst nalezen in het Engels? Of wil je lezen over het Companion Volume? Hier vind je de links naar deze teksten.
Companion Volume
In 2020 verscheen de actuele versie van het ERK: het Companion Volume.
- Raad van Europa (2020). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Companion volume. Straatsburg.
Er wordt ook over het Companion Volume geschreven, bijvoorbeeld over de theoretische onderbouwing van het Companion Volume:
- Piccardo, E., & North, B. (2019). The action-oriented approach. A dynamic vision of language education. Bristol: Multilingual Matters.
Ook verschenen in verschillende talen reviews over het Companion Volume. Ze laten zien wat de aanvullingen zijn ten opzichte van het CEFR (2001) en hoe die gewaardeerd worden. Een aantal voorbeelden:
- Bärenfänger, O., Harsch, C., Tesch, B., & Vogt, K. (2018). Reform, Remake, Retousche? Diskussionspapier der Deutschen Gesellschaft für Fremdsprachenforschung zum Companion to the CEFR (2017).
- Byram, M., Fleming, M. & Sheils, J. (eds.) (2023). Quality and Equity in Education: A Practical Guide to the Council of Europe Vision of Education for Plurilingual, Intercultural and Democratic Citizenship. Multilingual Matters.
- Deygers, B. (2019). The CEFR Companion Volume: Between Research-Based Policy and Policy-Based Research. Applied Linguistics, amz024, https://doi-org.proxy-ub.rug.nl/10.1093/applin/amz024
- Figueras, N., Little, D. & ‘O Sullivan, B. (eds.) (2022). Aligning language education with the CEFR: a handbook. British Council, UKALTA, EALTA and ALTE.
- García Sanz, E. (2018). Reseña: Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Companion Volume with new descriptors. Marcoele. Revista de didactica ELE 26, 1-7.
- Little, D. & Figueras, N. (eds.) (2022). Reflecting on the Common European Framework of Reference for Languages and its Companion Volume. Multilingual Matters.
-
Piccardo, E., Germain-Rutherford, A. & Lawrence, G. (eds.) (2022). The Routledge Handbook of Plurilingual Language Education. Routlegde.
Specifiek voor jonge leerders in de leeftijd 7-10 en 11-15 jaar zijn er descriptoren verzameld en gerelateerd aan de niveaus pre-A1 t/m B1+:
- Szabo, T. et al. (2018). Collated Representative Samples of Descriptors of Language Competences Developed for young learners. Volume I & II. Straatsburg: Raad van Europa.
Case Studies
In 2022 verscheen het verslag van ervaringen met de nieuwe ERK-schalen over mediation, meertaligheid, online-interactie en fonologie uit lespraktijken in verschillende contexten in Europa. De auteurs vertellen over de uitdagingen en kansen die ze tegenkwamen, en de reacties van hun leerlingen, studenten en collega’s.
- North, B., Piccardo, E., Goodier, T., Fasoglio, D., Margonis-Pasinetti, R. & Rüschoff, B. (eds.). Enriching 21st Century language education - The CEFR Companion volume in practice. Council of Europe Publishing.
Voorlopers van het Companion Volume
- Council of Europe (2001). Common European Framework of Reference for languages. Cambridge: Cambridge University Press.
- Nederlandse Taalunie (2008). Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor Moderne Vreemde Talen: Leren, Onderwijzen, Beoordelen. Den Haag: Nederlandse Taalunie.
- Ek, J.A. van, & Trim, J.L.M. (1990). Threshold 1990. Council of Europe. Cambridge: Cambridge University Press.
- Ek, J.A. van (1975). Systems development in adult language learning. The threshold level. Council for cultural co-operation of the Council of Europe.