Over het ERK in Nederland
17 oktober 2023
Het is vaak heel verhelderend te lezen over het hoe en waarom van het ERK in de lespraktijk.
In de hieronder verzamelde publicaties lees je over het ERK in het Nederlands onderwijs. Hoe zetten andere docenten het ERK in op school? Waar lopen ze tegenaan? Welk ERK-niveau bereiken Nederlandse leerlingen voor schrijfvaardigheid Engels, Duits of Frans?
- Beeker, A., Corda, A., Fasoglio, D., & Nieuwenhoven, E. van (2008). Vroege Vogels. Europees Taalportfolio en ERK: praktijkervaringen van pioniers. Leiden/Enschede: Expertisecentrum MVT/SLO.
- Beeker, A., Fasoglio, D., Jong, K. de, Keuning, J., & Til, A. van (2015). ERK-niveau schrijfvaardigheid Engels, Duits en Frans. Onderzoek naar het bereikte niveau aan het eind van havo en vwo. Levende Talen Tijdschrift 16 (2), 16-25.
- Europese Commissie (2012). First European survey on language competences. Final report. Luxemburg: Europese Unie.
- Fasoglio, D., Beeker, A., Canton, J., Klein, D., & Til, A. van (2015). wERK in het veld. Ervaringen met ERK-implemantatie gebundeld. Enschede: SLO.
- Fasoglio, D., Beeker, A., Jong, K. de, Keuning, J., & Til, A. van (2014). ERK-niveau schrijfvaardigheid Engels, Duits en Frans. onderzoek naar het bereikte niveau aan het eind van havo en vwo. Enschede: SLO.
- Fasoglio, D., Beeker, A., Jong, K. de, Keuning, J., & Til, A. van (2015). CEFR-level writing skills for English, German and French: a research study into the levels attained by Dutch students in havo (senior general secondary) and vwo (pre-university) education. Enschede: SLO.
- Fasoglio, D., & Tuin, D. (2017). Eindniveau gespreksvaardigheid Engels in het voortgezet onderwijs. Enschede: SLO.
- Fasoglio, D., & Tuin, D. (2018). Speaking skill levels of English attained in Dutch secondary education. Enschede: SLO.
- Feskens, R., Keuning, J., Til, A. van, & Verheyen, R. (2014). Performance Standards for the CEFR in Dutch secondary education: an international standard setting study. Onderzoeksrapport. Arnhem: Cito.
- Gille, E., & Kordes, J. (2013). Vaardigheid Engels en Duits van Nederlandse leerlingen in Europees perspectief. Levende Talen Magazine 100 (1), 23-27.
- Hest, E. van (2011). De invloed van het ERK op de toetsing van vreemde talen. Levende Talen Tijdschrift 12 (2), 25-32.
- Inspectie van het Onderwijs (2018). Peil.Engels einde basisonderwijs 2017-2018.
- Kordes, J., & Gille, E. (2012). Vaardigheid Engels en Duits van Nederlandse leerlingen in Europees perspectief. Resultaten ESLC 2011. Arnhem: Cito.
- Verheyen, R., Til, A. van, Keuning, J., & Feskens, R. (2015). ERK-niveau van leerlingen ondergewaardeerd. Uitkomsten van een internationaal ijkingsonderzoek. Levende Talen Magazine 102 (8), 4-8.