aan de slag

27 september 2019

Leermaterialen, toetsen en inspiratie: drie tips helpen je op weg

Wil je meer variatie aan opdrachten voor je leerlingen? Ben je benieuwd of de toetsen op jouw school voldoen aan de uitgangspunten van het ERK? Of ben je op zoek naar inspiratie voor nieuwe leermaterialen? Hier vind je drie tips waarmee je gelijk aan de slag kunt.

Werken met Taalprofielen

Taalprofielen 2015 is een uitwerking van het ERK in taalhandelingen in verschillende situaties. Maar met dit praktische document kun je meer. Je kunt er inspiratie vinden voor het ontwikkelen van leermaterialen en je kunt opdrachten doorlichten om te zien of je leeraanbod gevarieerd is.

Toetsen met het ERK

Heb je hulp nodig bij het maken van toetsen? Bijvoorbeeld een format voor een toetsmatrijs of een voorbeeldmatig correctievoorschrift. De publicatie 'Toetsen en beoordelen met het ERK' helpt je goed op weg.

Inspiratie halen uit de 'Companion Volume'

Zoek je inspiratie voor opdrachten, of een instrument voor feedback en formatieve evaluatie? Lees dan de Companion Volume.

Overzicht van de extra schalen in de Companion Volume

Creatieve teksten

Voor creatieve teksten en literatuur zijn er drie nieuwe schalen:

  • Lezen als vrijetijdsbesteding
  • Persoonlijke reactie op creatieve teksten
  • Analyse van en kritiek op creatieve teksten

Monoloog

De schaal Informatie geven is toegevoegd:

Bemiddeling

(mediation)

Nieuwkomer in de Companion Volume is bemiddeling. Hiervoor zijn maar liefst 19 schalen ontwikkeld. Een voorbeeld is de schaal Voortbouwen op pluricultureel repertoire. Die beschrijft het gebruik van multiculturele competenties in een communicatieve situatie.

Of de schaal Voortbouwen op meertalig repertoire met aandacht voor het kunnen schakelen tussen talen, mondeling of schriftelijk, om de communicatie te bevorderen.

Digitaal

Er zijn drie nieuwe schalen voor de digitale communicatie:

  • Online conversatie en discussie
  • Doelgerichte online transacties en samenwerking
  • Gebruik van telecommunicatie
Overige vernieuwingen

Young learners

Voor (jonge) kinderen die een taal leren is een overzicht van can-do statements samengesteld uit bestaande taalportfolio's van verschillende landen. Ze zijn over twee groepen verdeeld: taalleerders van 7-10 jaar en 11-15 jaar.

Fonologie

De schaal voor fonologische beheersing is opnieuw ontwikkeld.

Gebarentaal

Er zijn nu ook can-do statements voor gebarentaal. Deze worden aangegeven met het logo ‘prosign’.