Voorbeeldtaaltaken

20 februari 2020

Met taaltaken op weg naar leerdoelen

Als je werkt met de leerdoelenkaarten moderne vreemde talen, dan is het doel:

  • iets kunnen;
  • in een realistische situatie;
  • op een bepaald niveau.

Met taaltaken kunnen jouw leerlingen hieraan werken.

Wat is een taaltaak? We nemen even de kenmerken door:

  • Taaltaken zijn realistische taken. Ze komen dus in het echt voor in een zo authentiek mogelijke context. Dit kan ook een simulatie zijn.
  • Ze leiden tot een concreet resultaat of product, bijvoorbeeld een gesprekje, een ingevuld formulier of een mailtje, ...
  • Er is sprake van een open situatie, waarin de leerlingen zelfstandig functioneren in de doeltaal op hun niveau.
  • Succescriteria (bij voorkeur samen met de leerlingen opgesteld) zeggen iets over het niveau van de taal (zie tekstkenmerken in Taalprofielen), maar ook iets over het beoogde resultaat van de taak. Als iemand jou de weg vraagt, is het ook belangrijk dat de aanwijzingen kloppen.

Een aantal taaltaken ter inspiratie

Deze taaltaken zijn voor Engels gemaakt, maar ze laten zich eenvoudig omzetten naar een andere vreemde taal. Ze zijn samen met scholen ontwikkeld en we delen ze graag:

Schrijfvaardigheid staat centraal bij de taaltaken:

  • Comic Strip Contest
  • BBC, new sitcom

Gespreksvaardigheid centraal:

  • De weg wijzen
  • Gevonden!

Je kunt ze hier downloaden (pdf, 676 kB)

Checklist

Heb je een taaltaak gemaakt en wil je weten of die goed is? Zet dan deze opdracht in voordat jouw leerlingen aan de taaltaak gaan werken. Je kunt de checklist ook gebruiken bij taaltaken die door de leerlingen zijn ingebracht.

Opdracht

Lees de taaltaak rustig door en beantwoord deze vragen:

  • Kun je je er iets bij voorstellen? (situatie voor jou realistisch)
  • Kan het in het echt voorkomen? (authentieke situatie)
  • Is het duidelijk wat jouw rol is in deze taaltaak? (ben je de wegwijzer of -vrager)
  • Is de opdracht duidelijk? (weet je wat je gaat doen)
  • Is het eindresultaat duidelijk? (wat je oplevert: resultaat of product)
  • Is het duidelijk wanneer je succesvol bent geweest? (kenmerken van een goed uitgevoerde taaltaak)