Hoe kan het leren worden bevorderd?
24 oktober 2022
Voorbeelden van vragen
Hieronder worden wat voorbeelden van vragen genoemd.
- Welk effect van een bepaalde activiteit verwacht je voor de verdere toekomst als je de huidige activiteit beschouwt?
- Kun je een afweging maken tussen de ene activiteit en de andere activiteit in termen van duurzaamheid?
- Zijn er mogelijkheden om een bepaalde activiteit dusdanig in te richten dat er minder nadelige effecten zijn?
- Hoe kun je materialen in producten en gebouwen terugwinnen en hergebruiken?
- Zijn er nieuwe toepassingen voor bestaande (overbodig geraakte) installaties?
- Wat is (zou) het effect (kunnen zijn) van het weghalen van hulpbronnen uit omgeving (op de omgeving).
- Welke alternatieven zijn er om efficiënt van A naar B te komen en welke impact heeft dit op hulpbronnen?
- Hoeveel water gebruikt een gemiddeld persoon op een dag en kan dit worden verminderd?
- Hoeveel voedsel verspilt een gemiddeld persoon op een dag en kan dit worden verminderd?
- Hoeveel energie gebruikt een gemiddeld persoon op een dag en kan dit worden verminderd?
- Hoeveel afval produceert een gemiddeld persoon op een dag en kan dit worden verminderd?
- Hoe kunnen we ervoor zorgen dat afvalstromen omgezet worden in stromen voor grondstoffen?
- Welke rol kunnen nieuwe technologieën spelen bij het ontwikkelen van duurzame alternatieven voor activiteiten?
Voorbeelden van activiteiten
- Onderzoeken welke materialen, apparaten en andere producten op dit moment worden gerecycled.
- Onderzoeken welke maatregelen kunnen bijdragen aan duurzaam bouwen en wonen.
- Onderzoek doen aan een ecosysteem in de eigen regio om input en output van materie en de ophoping ervan in kaart te brengen.
- Onderzoeken waaraan voedsel moet voldoen om een duurzaam of biologisch voedsellabel te verkrijgen.
- Verschillende energiebronnen met elkaar vergelijken en de voor- en nadelen met elkaar bediscussiëren.
- Bedenken van energiebesparende maatregelen in huis.
- Discussiëren over de ecologische voetafdruk van verschillende activiteiten, zoals bijvoorbeeld de uitstoot van CO2 tijdens een vlucht of de uitstoot van CO2 die ontstaat bij het houden van vee.
- CO2 –metingen doen om en nabij een bedrijf.
- Watergebruik thuis in kaart brengen en waterbesparende maatregelen voorstellen.
- Afvalstromen binnen de school in kaart brengen en oplossingen bedenken om dit te hergebruiken of te verminderen.
- Temperatuurmetingen doen aan het klimaat in de stad en maatregelen bedenken om nadelige effecten tegen te gaan (bijvoorbeeld meer water in de stad).
- Ontwerpen van een product dat voldoet aan het cradle-to-cradle principe en het beargumenteren van gemaakte keuzes.
- De relatie verwoorden tussen toename broeikasgassen in atmosfeer en de menselijke activiteit op aard.