Deze denkwijze komt terug in de volgende voorbeeldlesmaterialen:
SCHEIKUNDE
Opwarming van de aarde (havo/vwo): De leerlingen interpreteren informatie over het CO2-gehalte in de atmosfeer en herkennen daar patronen in. Door hun eigen CO2-productie en de hoeveelheid in de atmosfeer te vergelijken krijgen ze een gevoel voor de schaal van CO2-productie.
Vakinhoud |
Schaal |
Werkwijzen |
Informatievaardigheden |
Denkwijzen |
Patronen; Schaal, verhouding en hoeveelheid |
Grootte |
3 lessen |
Download |
► (pdf, 1.1 MB)
|
BIOLOGIE
Mobieltje (vmbo/havo/vwo): De leerlingen bepalen aan de hand van verhoudingentussen grondstof- en afvalstromen wat bij mobieltjes de impact van recycling op de duurzaamheid is
Vakinhoud |
Dynamisch evenwicht; Duurzaamheid |
Werkwijzen |
- |
Denkwijzen |
Schaal, verhouding en hoeveelheid; Duurzaamheid |
Grootte |
3 lessen |
Download |
► (pdf, 2.7 MB)
|
FYSISCHE GEOGRAFIE
Schaalmodel Zonnestelsel (havo/vwo): De leerlingen rekenen aan de verhoudingen tussen de sterren en planeten en maken hiervan een schaalmodel.
Vakinhoud |
Systemen op aarde |
Werkwijzen |
Modelgebruik en -ontwikkeling |
Denkwijzen |
Schaal, verhouding en hoeveelheid |
Grootte |
1 les |
Download |
► (pdf, 425 kB)
|