Waarom is deze denkwijze van belang?
Belangrijke leereffecten
- De betekenis kennen van begrippen zoals systeem, deelsysteem, systeemgrens, terugkoppeling, input, output, proces
- Inzicht verkrijgen in hoe onderdelen samen een bepaalde functie vervullen
- Twee manieren kennen om naar systemen te kijken:
- Statisch: de hiërarchie van het hele systeem en zijn deelsystemen
- Dynamisch: het proces waardoor een input (materie, energie, informatie) wordt omgezet in een output (materie, energie, informatie)
- Toepassen van kennis in het analyseren van systemen
- Systemen in huis en het dagelijks leven goed kunnen gebruiken
- Goed interpreteren van mediaberichten: verbanden kunnen leggen tussen gebeurtenissen die ogenschijnlijk los van elkaar staan, maar in werkelijkheid in een systeem aan elkaar verbonden zijn
- Oriëntatie op beroepen en vervolgopleidingen
Leerdoelen
- Met voorbeelden kunnen illustreren dat systeemmodellen nuttig zijn om complexe verschijnselen te beschrijven en te analyseren
- Processen kunnen beschrijven aan de hand van een systeemmodel
- In systemen onderscheid kunnen maken tussen componenten, subsystemen, grenzen, input/output stromen en feedback
- Beperkingen van systeemmodellen kunnen aangeven
- Aan de hand van een systeemmodel voorspellingen kunnen doen