Deze werkwijze komt terug in verschillende vakken op de volgend manieren:
Biologie
PKU (vmbo/havo/vwo): De leerlingen halen uit authentiek voorlichtingsmateriaal informatie over de complexe oorzaken van de ziekte PKU. Vervolgens oordelen zij of het risicoop PKU invloed zou moeten hebben op de beslissing meer kinderen te krijgen.
Vakinhoud |
Voortplanting en Evolutie; Erfelijkheid |
Werkwijzen |
Informatievaardigheden; Waarderen en oordelen |
Denkwijzen |
Oorzaak en gevolg; Veiligheid |
Grootte |
3 lessen |
Download |
►
|
FYSISCHE GEOGRAFIE
Lokaal landschap (havo/vmbo): De leerlingen geven een grote hoeveelheid informatie over landschappen in hun omgeving overzichtelijk weer om de oorzaken ervan te bespreken.
Vakinhoud |
Systeem aarde |
Werkwijzen |
Informatievaardigheden |
Denkwijzen |
Oorzaak en gevolg |
Grootte |
4/5 lessen |
Download |
► (pdf, 503 kB)
|
NATUURKUNDE
Autarkisch huis (havo/vwo): De leerlingen ontwerpen een huis dat duurzaam omgaat met energie. Daarvoor moeten ze veel informatie opzoeken en mogelijk onderzoek doen.
Vakinhoud |
Energie: vormen van energie, energieomzetting |
Werkwijzen |
Ontwerpen; Informatievaardigheden; Onderzoeken |
Denkwijzen |
Duurzaamheid |
Grootte |
3 lessen |
Download |
► (pdf, 251 kB)
|
SCHEIKUNDE
Marjolein: procesoperator (vmbo): Leerlingen vormen zich een beeld over de chemische industrie door informatie op te zoeken, een fabriek als systeem te beschrijven en te beoordelen of de fabriek duurzaamopereert.
Vakinhoud |
Materie: eigenschappen |
Werkwijzen |
Informatievaardigheden; Waarderen en oordelen |
Denkwijzen |
Systeem en systeemmodellen; Duurzaamheid |
Grootte |
3 lessen |
Download |
► (pdf, 195 kB)
|
Opwarming van de aarde (havo/vwo): De leerlingen interpreteren informatie over het CO2-gehalte in de atmosfeer en herkennen daar patronen in. Door hun eigen CO2-productie en de hoeveelheid in de atmosfeer te vergelijken krijgen ze een gevoel voor de schaal van CO2-productie.
Vakinhoud |
Schaal |
Werkwijzen |
Informatievaardigheden |
Denkwijzen |
Patronen; Schaal, verhouding en hoeveelheid |
Grootte |
3 lessen |
Download |
► (pdf, 1.1 MB)
|
Chemische opslag (vmbo/havo/vwo): De leerlingen zoeken informatie op over chemicaliën en beoordelenof bepaalde situaties (te) veel risico met zich meebrengen.
Vakinhoud |
Materie: eigenschappen van stoffen |
Werkwijzen |
Informatievaardigheden; Waarderen en oordelen |
Denkwijzen |
Risico's en veiligheid |
Grootte |
3 lessen |
Download |
► (pdf, 564 kB)
|
Zeep (havo/vwo): De leerlingen halen en interpreteren informatie uit een tekst om te bedenken wat de relatie tussen de functie en de structuur van zeep is.
Vakinhoud |
Materie: mengsels en zuivere stoffen |
Werkwijzen |
Informatievaardigheden |
Denkwijzen |
Structuur en functie |
Grootte |
1 les |
Download |
► (pdf, 1 MB)
|