Modelvorming
Leselement | Uitvoering | Leeractiviteit |
---|---|---|
Modelvorming Grootheden en variabelen visualisatie wiskundige beschrijving |
Met leerlingen relevante grootheden en relaties identificeren en selecteren Een visueel model van elementen en processen opstellen Verbinding leggen met bekende verbanden en principes Toetsbare verwachtingen formuleren over het gedrag van het model |
klasleergesprek mindmap begripstoets presentatie |
Uitgaande van de veronderstelling dat de valversnelling g een constante is, kan voor gegeven startwaarden de valbeweging stapsgewijze worden geconstrueerd door Tabel 2 van rechts naar links in te vullen. Leerlingen berekenen voor enkele tijdstappen de snelheid en de verplaatsing en kunnen de numerieke uitkomsten vergelijken met het experiment door de startwaarden aan te passen. Leerlingen maken een visuele voorstelling van de gevolgde procedure.
Startwaarden: t=0, y(0) =10 m, v(0)=0, g=9,81 m/s2 | ||||||
Stapgrootte:Δt=0,4 s | ||||||
Tijdstap
|
Plaats (cm) y |
Verandering Δy |
Gemiddelde
snelheid
(cm/s)
Δy/Δt |
Verandering
snelheid (cm/s) Δv
|
al |
|
1 | | | | -g | ||
2 | | | | | -g | |
.. | | | | | -g |
Het leerdoel is dat leerlingen kunnen uitleggen dat de verandering van de snelheid per tijdstap volgt uit de tweede wet van Newton
en dat de verplaatsing wordt berekend met de formule:
Afhankelijk van het niveau van de leerlingen kan de docent de berekenwijze verder formaliseren met behulp van het begrip dynamisch model.
1. Overzicht dynamische modellen (pdf, 90 kB) in de lesmethoden Natuurkunde Overal, Newton, Nova, Pulsar, Stevin, Systematisch natuurkunde.