Basistaal
25 juli 2023
Spellen, formuleren, lezen
Leerlingen maken veel spelfouten, ze formuleren slecht, lezen oppervlakkig en kunnen geen lange teksten meer aan. Dat zijn enkele veelgehoorde klachten over de ‘basisvaardigheden’ schrijven en lezen.
Hoe kun je als docent Nederlands hier iets aan doen?
Deze pagina's bieden informatie, tips en voorbeelden, bedoeld om het spellen, formuleren en lezen van leerlingen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs te verbeteren.
De inhoud is gebaseerd op bekende aanpakken en onderzoeken. Een geheel nieuwe taaldidactiek is niet nodig. Op veel punten volstaat het om goede ideeën die op de achtergrond zijn geraakt weer naar voren te halen.
contactpersoon
downloads
agenda
nieuws
- SLO publiceert de definitieve conceptkerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde14 oktober 2024
- Nieuw: handreiking Rijke gesprekken30 januari 2024
relevante SLO-publicaties
- Conceptkerndoelen Nederlandse Gebarentaal14 oktober 2024
- Definitieve conceptkerndoelen Nederlands inclusief toelichtingsdocument3 oktober 2024
- Initial memorandum English and Dutch as a foreign language on Sint Eustatius and Saba1 mei 2024
- Startnotitie Papiamentu en Nederlands Bonaire25 april 2024
- Startnotitie Engels en Nederlands als vreemde taal voor St. Eustatius en Saba25 april 2024