Leerlijn begrippen voor taalbeschouwing
- Wanneer introduceer je in het taalonderwijs het begrip publieksgerichtheid?
- Vanaf welke groep praat je met leerlingen over dialect en standaardtaal?
- Wanneer stel je de bijwoordelijke bepaling aan de orde?
Voor een antwoord op diverse vragen over taalonderwijs kun je terecht in de leerlijn begrippen voor taalbeschouwing, voor het primair en voortgezet onderwijs. Deze leerlijn sluit aan bij de geactualiseerde (concept)kerndoelen voor po en onderbouw vo.
De leerlijn bestaat uit een set geordende begrippen waarmee we kennis over taal uitdrukken. Hiermee kun je met je leerlingen praten over taal en taalgebruik. Met deze geordende begrippenlijst kunnen we het domein taalbeschouwing beter afstemmen op het onderwijs in de vaardigheidsdomeinen spreken, luisteren, lezen en schrijven.
Download de Leerlijn begrippen voor taalbeschouwing (pdf, 145 kB). Auteurs: Mariëtte Hoogeveen en Bart van der Leeuw.
N.B Aan deze webpagina wordt nog gewerkt. Samen met leraren po en vo zoeken we nog praktische voorbeelden bij verschillende begrippen uit de leerlijn.
agenda
nieuws
- Pilotversie teamgidsen voor taal en rekenen en wiskunde4 maart 2024
- Nieuw: handreiking Rijke gesprekken30 januari 2024
- Nieuw: handreiking Primaire bronnen bij geschiedenis en voorbeeldmatige lessenseries18 december 2023
- Praat mee over de conceptkerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde in de onderwijspraktijk.28 november 2023
- Nieuw: Lessenseries ‘Wat een talent’ en ‘Zeg het met gebaren’ (po/vo)14 november 2023
relevante SLO-publicaties
- Initial memorandum English and Dutch as a foreign language on Sint Eustatius and Saba1 mei 2024
- Startnotitie Papiamentu en Nederlands Bonaire25 april 2024
- Startnotitie Engels en Nederlands als vreemde taal voor St. Eustatius en Saba25 april 2024
- Teamgids taal bijeenkomst 312 februari 2024
- Teamgids taal bijeenkomst 212 februari 2024