Leerlijn begrippen voor taalbeschouwing
- Wanneer introduceer je in het taalonderwijs het begrip publieksgerichtheid?
- Vanaf welke groep praat je met leerlingen over dialect en standaardtaal?
- Wanneer stel je de bijwoordelijke bepaling aan de orde?
Voor een antwoord op diverse vragen over taalonderwijs kun je terecht in de leerlijn begrippen voor taalbeschouwing, voor het primair en voortgezet onderwijs. Deze leerlijn sluit aan bij de geactualiseerde (concept)kerndoelen voor po en onderbouw vo.
De leerlijn bestaat uit een set geordende begrippen waarmee we kennis over taal uitdrukken. Hiermee kun je met je leerlingen praten over taal en taalgebruik. Met deze geordende begrippenlijst kunnen we het domein taalbeschouwing beter afstemmen op het onderwijs in de vaardigheidsdomeinen spreken, luisteren, lezen en schrijven.
Download de Leerlijn begrippen voor taalbeschouwing (pdf, 145 kB). Auteurs: Mariëtte Hoogeveen en Bart van der Leeuw.
N.B Aan deze webpagina wordt nog gewerkt. Samen met leraren po en vo zoeken we nog praktische voorbeelden bij verschillende begrippen uit de leerlijn.
contactpersoon
agenda
nieuws
- SLO publiceert de definitieve conceptkerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde14 oktober 2024
- Op weg naar een actueel bovenbouwcurriculum: conceptexamenprogramma’s vmbo, havo en vwo gepubliceerd14 oktober 2024
- Pilotversie teamgidsen voor taal en rekenen en wiskunde4 maart 2024
- Nieuw: handreiking Rijke gesprekken30 januari 2024
relevante SLO-publicaties
- Conceptkerndoelen Nederlandse Gebarentaal14 oktober 2024
- Toelichtingsdocument conceptexamenprogramma’s Nederlandse taal en literatuur - vmbo, havo en vwo11 oktober 2024
- Conceptexamenprogramma Nederlandse taal en literatuur - havo11 oktober 2024
- Conceptexamenprogramma Nederlandse taal en literatuur - vwo11 oktober 2024
- Definitieve conceptkerndoelen Nederlands inclusief toelichtingsdocument3 oktober 2024