Leerstoflijnen beschreven
Aan welke taaldoelen werk je in jouw groep?
SLO ontwikkelde de serie Leerstoflijnen Beschreven. De leerstoflijnen helpen je inhouden te kiezen, waarmee je toewerkt naar de Referentieniveaus voor taal. De Leerstoflijnen Beschreven bestaat uit vier publicaties waarin steeds één van de vier taaldomeinen uitgewerkt is. Elke leerstoflijn geeft je inzicht per domein in het gewenste beheersingsniveau eind groep 8.
Wat is het gewenste eindniveau in groep 8 per taaldomein?
In het Referentiekader zijn voor deze domeinen voor het primair onderwijs twee verschillende niveaus van beheersing beschreven. Eind groep 8 zou 75% van de leerlingen voor alle vier de domeinen minimaal niveau 1F moeten beheersen. Het streefniveau van 2F geldt voor zoveel mogelijk leerlingen.
Het Referentiekader taal beschrijft voor alle taaldomeinen wat leerlingen zouden moeten kennen en kunnen op verschillende momenten in hun schoolloopbaan.
Wat betekent dit voor het aanbod in jouw groep?
SLO helpt je met uitwerkingen in de vorm van doorgaande leerlijnen. Hierin staat voor elke groep beschreven welke inhouden en activiteiten aan bod kunnen komen. Deze worden toegelicht vanuit didactisch perspectief.
- Leerstoflijnen mondelinge taalvaardigheid beschreven
- Leerstoflijnen lezen beschreven : uitwerking van het referentiekader Nederlandse taal voor het leesonderwijs op de basisschool
- Leerstoflijnen schrijven beschreven : uitwerking van het referentiekader Nederlandse taal voor het schrijfonderwijs op de basisschool
- Leerstoflijnen begrippenlijst en taalverzorging beschreven: uitwerking van het referentiekader Nederlandse taal voor het domein begrippenlijst en taalverzorging op de basisschool
contact
agenda
nieuws
relevante SLO-publicaties
- Handreiking Primaire bronnen bij geschiedenis11 december 2023
- Taal in de profielvakken29 april 2020
- Meer samenhang in bovenbouw vmbo24 januari 2018
- Passende perspectieven taal: leerroute 1 naar 1S22 november 2017
- Taalvaardig verder19 april 2016