Gesprekken over leesvaardigheid in groep 3-4
Compleet leesgesprek
Individueel
Tessa zit in groep 4, ze leest graag en vertelt naar aanleiding van de boeken ook graag over eigen ervaringen. Ze vertelt hoe ze lezen aanpakt en waar ze op let als ze een boek kiest: lettergrootte, illustraties en onderwerp. Van de gespreksleider krijgt ze een krant, ze kan goed de functie daarvan uitleggen. Hetzelfde doet ze met een gebruiksaanwijzing van een camera. Later in het gesprek volgt nog een poster en een kookboek. Ook hier ziet ze gelijk wat voor genre het is.
Bij een gedichtenbundel in het Fries kan ze veel uitleggen (gebruik van een inhoudsopgave), maar dat het een gedichtenbundel is herkent ze niet. Twee uitgaven van de SLO worden bekeken, maar er wordt wel bij gezucht (“wel heel kleine lettertjes”). Bij een boek over poezen gaat ze uitgebreid vertellen over eigen ervaringen. Tot slot vertelt ze over het genot van lezen en het boek dat ze nu leest.
In een groepje
Fariq en Said zitten in groep 3 en komen binnen met de mededeling dat lezen saai is. Ze worden beide heel enthousiast over een boekje met special effects over dieren, over een Lego-handleiding en een stripboek. Verder verkennen ze van alles: oppakken, bladeren, woordje lezen, neerleggen. Boeken waar je iets mee kan doen zijn populair. Erg reflecterend zijn ze niet, op vragen van de gespreksleider wat dan precies saai aan lezen is komt geen echt antwoord.
Op de vraag wat ze wel leuk vinden om te lezen vertelt Said over een boek van Geronimo Stilton, hij vindt het spannend. Er ontspint zich een gesprek over spannende boeken en de bibliotheek. Echt geconcentreerd worden de jongens pas als ze een kaart vinden. Ze vouwen hem helemaal uit en proberen alle plaatsen te lezen.