Gesprekken over leesvaardigheid in groep 5-6
Compleet leesgesprek
Individueel
Tiemko zit in groep 5 en zegt niet van lezen te houden maar alleen van tv kijken. Hij heeft naar het gesprek het boek 'Welkom op de vliegschool' meegenomen en aan de hand van dit boek vertelt hij uitgebreid over vliegtuigen. Hij houdt wel van boeken waar je veel in kan kijken. Het gesprek komt op de kwestie of je bij rekenen en geschiedenis ook veel moet lezen. Tiemko demonstreert zijn kennis van de geschiedenis (opgedaan op het kanaal van 'Er was eens' op Youtube) aan de hand van het geschiedenisboek, maar er zelf in lezen vindt hij: hij kijkt liever tv. Als hij in de klas toch moet lezen van juf, doet hij het: “Ik kijk naar de bladzijde, maar ik lees weinig.” Op uitnodiging van de gespreksleider maakt hij snel een stapel van boeken waar hij wel van houdt, allemaal informatieboeken over onderwerpen die hem interesseren. Op de niet-leuk stapel komen o.a. alle boeken die ze op school gebruiken. De gespreksleider probeert met Tiemko een gesprek te voeren over hoe hij de schoolboeken toch een beetje leuk kan gaan vinden: meer tijd, eerst samen lezen. Tiemko ziet het nog niet zo, hij wil het liefst lezen over wat hij interessant vindt.
In een groepje
Onslow en Omayra zijn gemiddelde lezers uit groep 6 van de school. Het gesprek gaat langzaam, kijken vergt enig geduld. Omayra heeft moeite met verwoorden van haar gedachten, bijvoorbeeld over wat iets makkelijk of moeilijk maakt om te lezen. Ze weet het wel, maar ze kan het soms niet zeggen. Veel geduld en soms verwoorden samen met haar helpt. Ze heeft een duidelijke voorkeur voor boeken, die over de wereld gaan, fictie is minder in trek. Onslow is een serieuze lezer. Hij heeft ook een duidelijke voorkeur voor non-fictie, pakt boeken vanuit zijn interesse: over voetbal en auto’s, maar ook een boek over kinderziektes. Beide bekijken ook geïnteresseerd een scholengids, waarin Amsterdamse scholen met elkaar vergeleken worden op basis van beschikbare data. Ook vertellen ze over lezen thuis en bezoek aan de bibliotheek.