Gesprekken over leesvaardigheid in groep 7-8


​Compleet leesgesprek ​

Individueel

Mehmet zit in groep 7 en is een goede lezer. Hij vertelt uitgebreid over de leesomgeving, leestaken en tekstkenmerken. Hij reflecteert op zijn eigen proces: hoe ben ik een goede lezer geworden, welke mensen inspireerden mij (leerkrachten, vader) en welke momenten waren daarin belangrijk. Hij bekijkt allerlei boeken op de tafel en gebruikt verschillende manieren om te kijken of hij het interessant vindt. Hij heeft een voorkeur voor boeken waar je iets uit kunt leren, met name over geschiedenis. Hij kan zijn voorkeuren goed verwoorden.. Techniek en poëzie heeft zijn interesse minder. Hij heeft ook tips voor andere kinderen: ”Je moet gewoon doorzetten, nooit opgeven dan wordt het vanzelf leuk.”

In een groepje

Inam en Sameer zijn gemiddelde lezers uit groep 8. Ze kiezen allebei een boek dat ze wel zouden willen lezen. Sameer kiest op de titel, Inam op het uiterlijk van het boek (“komt me bekend voor”). Ze hebben het over de functies van illustraties, daar houden ze van. Inam vertelt dat je daar aan kan zien wat de hoofdpersonen voelen. Ze zijn beiden heel duidelijk in hun voorkeuren. Inam vertelt dat ze niet van Harry Potter houdt, ze houdt van boeken die echt gebeurd zijn, of die echt zouden kunnen gebeuren, het kan je overkomen. Maar magische dingen dat is allemaal onzin. Ze is fan van de hoe overleef ik boeken. Sameer vindt dat ook, hoewel hij Fantasia boeken toch ook wel leuk vindt. Maar hij kiest toch voor informatieve boeken: Hoe werkt het en een boek over het heelal. Maar Polleke is ook leuk. Het gesprek komt op het verschil tussen een informatieboek en een verhaal.
Later in het gesprek vertellen ze over het zoeken van informatie voor werkstukken en spreekbeurten. Sameer combineerde Turkse informatie met Nederlandse informatie over het Ottomaanse Rijk. Dan gaan ze uitrekenen hoeveel Turks en hoeveel Nederlands Inam is en hoeveel Turks en hoeveel Koerdisch Sameer is.
Aan het eind vullen ze een formulier in waarin ze noteren wat ze kunnen lezen, wat ze nog moeilijk vinden, wat ze ontdekt hebben in het gesprek en waar ze nog hulp bij nodig hebben. Dit formulier wordt later met de leerkracht besproken.